تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 33242

راهکارهای کاربردی برای جذب دختران نوجوان به حجاب و عفاف

راهکارهای کاربردی برای جذب دختران نوجوان به حجاب و عفاف

جایزه و پاداش همیشه برای کودک ایجاد انگیزه می کند و به او اطمینان خاطر می دهد کاری که انجام داده درست بوده و باید آن را ادامه دهد بنابر این هر از چند گاهی برای دخترخردسالتان که از حجاب استفاده کرده هدیه ای زیبا تهیه کنید. به گزارش دنیای اسرار :نشان دادن زیبایی های

Print Friendly, PDF & Email

جایزه و پاداش همیشه برای کودک ایجاد انگیزه می کند و به او اطمینان خاطر می دهد کاری که انجام داده درست بوده و باید آن را ادامه دهد بنابر این هر از چند گاهی برای دخترخردسالتان که از حجاب استفاده کرده هدیه ای زیبا تهیه کنید.
به گزارش دنیای اسرار :نشان دادن زیبایی های خود به دیگرا ن برای دختر نوجوان شما لذت بخش است. اگر می خواهید این لذت زودگذر را از او بگیرید، باید لذتی بزرگتر را جایگزین آن کنید. برای مثال با دخترتان طوری رفتار کنید که پوشیدن روسری برای او خاطرات خوبی به همراه داشته باشد .
همه پدر و مادرها دوست دارند از بهترین داشته هایشان به فرزندانشان بدهند. یکی از داشته های مهم شما به عنوان والدین، سرمایه بزرگ عفاف و حجاب است که تأثیر زیادی بر روی تحکیم خانواده دارد. در ادامه برخی از راهکارهای کاربردی که می تواند در جذب دختران نوجوان به حجاب و عفاف مؤثر باشد را ارائه می کنیم:
۱-آشنایی با حجاب از راه بازی
مهم است که فرزندتان از همان طفولیت به صورت تدریجی و عینی با حجاب آشنا شود. بچه ها در این سن، هنوز وارد مرحله ای نشده اند که مفاهیم انتزاعی را بفهمند. پس باید دریچه های دیگری را برای آموزش دادن به آنها پیدا کنید. یکی از مهمترین این دریچه ها قصه و بازی هستند . با دخترتان خاله بازی و میهمان بازی کرده و در این بازی ها از او بخواهید که از چادر یا روسری استفاده کند.
۲-به او حق انتخاب بدهید
اگر دختر کوچولوی شما دوست دارد که بیرون از خانه روسری بپوشد و یا چادر به سر کند، از این انتخاب او استقبال کنید و وقتی خسته شد و آنها را به شما داد او را با عباراتی مثل « خودت باید بیاوری»، «گفتم سرت نکن » و غیره سرزنش نکنید. به تمایلات کودکانه او احترام بگذارید. اگر هم دخترتان نوجوان است به هیچ وجه او را به داشتن حجاب مطلوب خودتان مجبور نکنید. مرزهای حجاب را برای او مشخص کنید و در این چارچوب به او اجازه بدهید آنطور که دوست دارد حجاب داشته باشد.
۳-از در بهشت وارد شوید
آگاهی نسبت به مسایل مختلف آنها را نسبت به اهدافشان افزایش می دهد. همسرانی که عفیف و محجوبند، به اهدافی که برای زندگی مشترکشان تعیین کرده اند بیشتر پای بند می مانند با بچه های کوچک درباره جهنم و خشم خدا صحبت نکنید برای مثال نگویید که «اگر روسری سر نکنی خدا تو را دوست نخواهد داشت و یا تو را در آتش می اندازد». به جای آن بگویید که « خدا همیشه تو را خیلی دوست دارد، تو هم او را دوست داری؟» و چون همه بچه ها به این سؤال پاسخ مثبت می دهند به او بگویید که «فکر می کنی چه جوری می توانی به خدا نشان بدهی که دوستش داری؟» و وقتی او نظراتش را می گوید شما هم به مسئله حجاب اشاره کنید: « یکی از راه هایی که خدا می فهمد تو دوستش داری این است که وقتی از خانه می رویم بیرون روسری سرت کنی»
۴-حجاب را جذاب کنید
نشان دادن زیبایی های خود به دیگران برای دختر نوجوان شما لذت بخش است. اگر می خواهید این لذت زودگذر را از او بگیرید، باید لذتی بزرگتر را جایگزین آن کنید. برای مثال با دخترتان طوری رفتار کنید که پوشیدن روسری برای او خاطرات خوبی به همراه داشته باشد .
۵-خودتان عفاف و حجاب داشته باشید
برای اینکه فرندتان به حجاب و عفاف علاقمند شود باید این کار را ابتدا از خودتان شروع کنید. بنابراین پدر و مادر در محیط خانه نباید طوری رفتار کنند که حریم حیا و عفاف شکسته شود. پدر و مادر در منزل لباس های مناسب بپوشند. به فرزندتان یاد دهید که لباس هایش را در اتاقش تعویض کند و خودتان هم این کار را در اتاق خود انجام دهید. در بیرون از منزل و هنگامی که میهمان غریبه یا فرد نامحرمی دارید بهترین پوشش را داشته باشید چرا که شما الگوی فرزندتان هستید.
۶-به هیجاناتشان اجازه برون ریزی بدهید
فرزندان شما چه دختر و چه پسر به خصوص در سن نوجوانی نیاز دارند تا هیجاناتشان را بروز بدهند. نمی شود از نوجوانی که به او فرصت درستی برای تخلیه هیجانی نمی دهیم انتظار داشته باشیم که به عفاف و حجاب پایبند باشد.
۷-به او احترام بگذارید
وقتی به فرزندتان احترام می گذارید او احساس می کند ارزشمند است و این احساس در آینده مانع از آن می شود که او به تمایلات زودگذر تن بدهد .
۸-به او فرصت بدهید
همه آدم ها در دوران نوجوانی یک جور سردرگمی هویتی را تجربه می کنند. در این دوران سرنوشت ساز با فرزند نوجوانتان مدارا کنید، او را نصیحت نکنید زیرا تأثیر بلندمدتی ندارد و ضمن اینکه از دور مراقب او هستید، به او اجازه بدهید خودش را پیدا کند .
۹-برایش جایزه بخرید
جایزه و پاداش همیشه برای کودک ایجاد انگیزه می کند و به او اطمینان خاطر می دهد کاری که انجام داده درست بوده و باید آن را ادامه دهد. هر از چند گاهی برای دخترخردسالتان که از حجاب استفاده کرده هدیه ای را تهیه کنید. البته دقت کنید هدیه شما هم به نوعی معنا و مفهوم عفاف و حجاب را برای دخترتان بیان کند. مثلاً یک کتاب داستان دینی، یک روسری، یک مقنعه، یک چادر و …. می تواند هم او را از کاری که کرده خوشحال کند و هم او را به در راهی که رفته پایدار نگهدارد.
۱۰-در بین جمع از او تعریف و تمجید کنید
در بین جمع و میهمانی ها دخترتان که از حجاب استفاده کرده را تشویق کنید تا سرخورده و احساس حقارت به او دست ندهد. به او بگویید: “که دخترم تو با حجابی که داری از همه دختران این جمع قشنگ تر و زیباتر هستی!” تعریف و تمجید کردن از دخترتان باعث می شود که او به کاری کرده دلگرم شود و در بین جمع و فامیل سرش را بلند کرده و به حجابش بیش از پیش افتخار کند.
۱۱- داستان زندگی دختران با حجاب و موفق را برایش بازگو کنید
یادتان باشد برای اینکه دختر کوچکتان به حجاب علاقمند شود بایستی برایش وقت بگذارید. یکی از کارهایی که می تواند دخترتان را به حجاب علاقمند کند آشنایی با زندگی دختران و زنان موفقی که دارای حجاب و عفاف هستند است شما می توانید در یک ساعتی از شبانه روز با او داستان زندگی این افراد را برایش تعریف کنید.
۱۲- زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را برایش تعریف کنید
زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) بایستی سرمشق و الگوی همه بانوان جهان اسلام قرار گیرد. شما می توانید زندگی این بانوی بزرگ را که سراسر آن پر است از حجاب و عفاف و پاکدامنی برای دخترتان تعریف کرده و به او بگویید که خداوند به خاطر چنین شخصی جهان هستی را آفریده تا بداند اگر باحجاب و با عفاف باشد از چه مقام و مرتبه ای در نزد خداوند برخوردار خواهد بود.
۱۳- باهم به مسجد، نماز جمعه و مجالس مذهبی بروید
حضور در مسجد و خواندن نماز جماعت آن هم با چادر گُل گُلی و شاد می تواند دختر شما را به حجاب و عفاف بیشتر جذب و علاقمند کند. رفتن در مجالس مذهبی ، نماز جمعه و دیدن دخترهای همسن و سال خود که آن ها هم از حجاب و عفاف برخوردارند هم می تواند دختر شما را در حجابی که دارد ثابت قدم نگهدارد.
۱۴-پخش سرودها و ترانه های با مضمون حجاب
یکی دیگر از کارهایی که شما می توانید برای علاقمند کردن دخترتان به حجاب انجام دهید جمع آوری سرودهای و ترانه های مذهبی با مضمون حجاب و عفاف و پخش آن در هنگامی که با خودرو نشسته اید و یا در گوشی موبایل خود قرار داده و برایش پخش کنید. اگر این سرودها با آهنگ و ریتم دلنشین باشد مطمئن باشید که در دل کودکتان نشسته و او را به حجاب علاقمند می کند. البته یادتان باشد که از پخش ترانه هایی که در سن کودکتان نیست و برایش هم مُضر است جداً خودداری کنید.
۱۵-کار افراد بد پوشش را در کنار دخترتان تقبیح کنید
شما باید برای اینکه دخترتان دچار تناقض و دوگانگی و یا تردید در حجاب گرفتن خودش نشود، کار افراد بد پوشش را در کنارش تقبیح کنید. اگر فیلمی یا سریالی می بینید یا در میهمانی یا بازار می روید و افراد بد پوشش را مشاهده می کنید طوری که دخترتان متوجه شود به او القا کنید که کار آن ها بَد است و عاقبت خوبی نیز در انتظار آن ها نخواهد بود. مراقب باشید در کنار دخترتان با افراد بد پوشش گرم نگیرید چون باعث می شود او احساس کند که کار فرد بد پوشش بهتر است و هم نسبت به کاری که کرده دلسرد می شود.
۱۶-برایش جشن حجاب بگیرید
برای استمرار پیدا کردن حجاب و عفاف در دختران می توانید، اولین روزی که حجاب گرفته است را برایش در جایی ثبت کنید و هر سال در همان تاریخ برایش جشن حجاب بگیرید و این روز را به او یادآوری کرده و او را با این کار خوشحال کنید. شما می توانید برای این کار یک میهمانی خودمانی ترتیب بدهید تا او احساس کند در چنین روزی کار بزرگی انجام داده و بنابراین بایستی کارش را تداوم ببخشد. شما شاید در ظاهر هزینه یک کیک و شیرینی و میوه پرداخت می کنید اما مطمئن باشید که یک سرمایه گذاری بزرگ برای علاقمند کردن دخترتان به حجاب انجام داده اید.
۱۷-حجاب را تصویر سازی کنید
از جمله کارهایی که می تواند در علاقمند کردن دختر شما به حجاب مفید باشد تصویر سازی برای حجاب است. شما می توانید با دخترتان با مناظر طبیعی و تاریخی و مذهبی رفته و در هرمکان از او با چادر یا روسری یا مقنعه یا لباس محلی هر نوع حجابی که خودش می خواهد و تمایل دارد عکس تهیه کرده و در یک آلبوم قرار دهید و حتی اگر توانستید عکس ها را در شبکه های اجتماعی یا در نمایشگاه هایی عفاف و حجاب بفرستید. این کار شما به او یک نوع احساس غرور و افتخار از حجابی که داشته دست می دهد.
۱۸-آثار و عواقب بد پوششی را برایش بازگو کنید
شما بایستی متناسب با سن کودکتان، او را با آثار و عواقب نداشتن پوشش، پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما و نمایش زیبایی های ظاهری را برایش بیان کنید. البته بدانید که این کار ظرافت های خودش را دارد و بایستی طوری که بیان شود که کودکتان قانع شود. شما می توانید به او بگویید که اگر یک فردی طلایش را بدون حفاظ قرار دهد احتمال اینکه هر کسی به آن دستبرد بزند وجود دارد. پس موها، اعضای بدن و زیبایی های زن هم حکم همان طلا را دارد و اگر بدون پوشش در مقابل افراد نامحرم قرار بگیرد احتمال اینکه به او تعرض شود وجود دارد.
۱۹-برای دخترتان دوست خوب انتخاب کنید
روانشناسان معتقدند که گروه همسالان در رفتار و حرکات کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی دارند. به همین جهت شما بایستی دوستان با حجاب و با عفاف را برای دخترتان انتخاب کنید و او را به دوستی با چنین افرادی تشویق کنید. حتی می توانید با این افراد رفت و آمد و دورهمی های خانوادگی داشته باشید. از همان کودکی سعی کنید دوستی دخترتان را با پسرهایی که کمی بزرگتر شده و به مدرسه می روند محدود کرده و به جای آن او را به بازی با دختر بچه هایی که از حجاب و عفاف مناسب هم برخوردارند تشویق کنید.
۲۰-بیان ارتباط حجاب با عشق به خدا
قبل از اینکه شما دخترتان را به حجاب علاقمند کنید باید او را عاشق خداوند کنید. آنقدر برایش از لطف و عنایت و مهربانی ها، بزرگی و عظمت و نعمت های فراوان خداوند به انسان ها برایش بگویید که او شیفته خالقش شود. آن وقت برایش بگویید که ما برای شکرگزاری از خدای خود باید به فرمانش گوش کنیم و یکی از فرمان هایی که خداوند به ما داده این است که دخترها و خانم هاباید در برابر پسران و مردان نامحرم خود را با یک پوشش مناسب بپوشانند. مطمئن باشید اگر عشق به خداوند در دل دخترتان شعله ور شود برای اطاعت از فرمان او از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.
سخن آخر
شما باید به او بگویید که اگر با حجاب باشد خداوند خریدارش می شود می شود و اگر بی حجاب باشد شیطان که بزرگترین دشمن انسان است خریدار او خواهد شد. به او بگویید که باید کاری کند وقتی که در جامعه ظاهر می شود طوری رفتار کند که خداوند از اینکه چنین بنده ای دارد افتخار کند نه اینکه مردان غریبه او را ببینند و از زیبایی او لذت ببرند .
باید به او بفهمانید که حجاب محدودیت نیست بلکه حصاری است که او را از دست اندازی ها محافظت می کند. حجاب به او شخصیت، متانت، و وقار و بزرگ منشی می دهد. و او نباید زیبایی ظاهری اش را به رایگان در معرض دیگران قرار دهد. به او بگویید که با موفقیت در تحصیل، ورزش، حفظ قرآن و حجاب می تواند معروف و مشهور شود و آوازه اش به جهان برسد اما اگر فقط به آرایش کردن و تجملات و نمایش زیبایی هایش بپردازد هیچ وقت برای همیشه ناشناخته باقی می ماند و ارزش هایش را از دست می دهد.
تمام این راه ها و اقداماتی که والدین به عنوان پرورش دهندگان کودک می توانند انجام دهند باعث می شود که دختر در مسیر درست و صحیح سبک زندگی اسلامی قرار گیرد . بی شک مادران و پدران به خصوص مادران وظیفه بسیار مهم و حساسی در تربیت فرزندان برعهده دارند و در برابر تربیت صحیح فرزند خود مسئول هستند از قراردادن نام نیک بر فرزند تا آموزش راه و روش صحیح زندگی که امید است همه مادران و پدران ایرانی به این وظیفه خود واقف شده و به ان عمل کنند چرا که براساس آموزه های دینی ما تربیت فرزندان صالح، عمل خیری است که برای ما باقی می ماند و بعد از اینکه از دنیا برویم ثواب هر عمل خیری که آن فرزند انجام دهد به روح ما می رسد. پس تلاش کنیم که فرزند صالح تربیت کنیم چرا که این کار سرمایه ای برای دنیا و آخرت خودمان است.
تهیه و تنظیم: حمید رضا محمدی،خبرنگار پایگاه خبری پلیس- اصفهان

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.