به گزارش دنیای اسرار، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ در مراسمی با حضور ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و محمود کمانی رئیس سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، تفاهم نامه مشترکی در خصوص احداث نیروگاه خورشیدی انشعابی در مدارس منتخب کشور توسط خیرین و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و همچنین فرهنگ سازی و ترویج انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق برای معلمان و دانش آموزان کشور منعقد شد.
ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این جلسه ضمن تشکر از امکان این اقدام موثر، گفت: مدارس دولتی امکانات مالی کمی دارند و ایجاد منبع درآمد پایدار می تواند بسیاری از مشکلات مدرسه را حل کند.
وی در ادامه بیان داشت: برای این موضوع باید تسهیلاتی ایجاد کرد تا خیرین بیشتر استقبال کنند و مشارکت را در این امر ببینیم. باید کارگشایی کنیم، راههای مختلف را جست و جو کنیم تا خیّر با مبلغ کمی مدارس خود را تحت پوشش قرار دهد.
محمد مهدی کاظمی معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خیرین در نظام تعلیم و تربیت کار ویژه ای انجام می دهند، افزود: علاوه بر مدرسه سازی و این عمل پسندیده خیرین، ترویج و انتقال فرهنگ گذشت و ایثارگری مهمتر است.
وی با اشاره به اینکه افزایش بهره وری و توجه به محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر از جمله مسایل مورد توجه رهبری است، اضافه کرد: این امر باید در مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود و آموزش و پرورش وظیفه مهمی در راستای ارتقای بهره وری و فرهنگ سازی دارد.
کاظمی با تاکید بر لزوم آشنا نمودن دانش آموزان با مقوله انرژیهای تجدید پذیر، افزود: باید آموزش و توانمندسازی معلمان را نیز داشته باشیم و نتیجه این موضوع در کنار فرهنگسازی در وجه دومش درآمد زایی برای مدرسه است و ایجاد یک درآمد پایدار، ارتقای کیفیت آموزش را نیز به دنبال خواهد داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان داشت: در برنامه درسی نیز باید بسترسازی مناسبی برای این بحث به شکل های مختلف داشته باشیم. در حال حاضر در هنرستان های کشاورزی امکان استفاده از سلولهای خورشیدی و انرژی خورشیدی فراهم است.
حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: خیرین محوری ترین مبنا را در امور تعلیم و تربیت ایفا می کنند و در این خصوص نیز پیش قدم شده اند که جا دارد از جامعه خیرین مدرسه ساز قدردانی کنیم.
وی اظهار داشت: این مسیر را به استناد راهکارهای سند تحول آغاز کرده و پیش می بریم که بر ضرورت به کارگیری فناوری های نو در مدارس تاکید دارد و ما را بر توسعه و گسترش همکاری مشترک در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در مدارس کشور مصمم می کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: نکته دیگر اینکه مدرسه محل یادگیری است و تا دانش آموز از لحاظ نگرشی به این موضوع واقف نشود نمی تواند آن را به کار ببندد. بنابراین از طریق بستر آموزش و تربیت باید فرهنگ سازی کرد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: خیرین در کنار ساخت مدارس تمایل به تقویت اقتصاد مدرسه نیز دارند تا از جهت تربیتی و آموزشی وحتی زیرساختی در آمد پایدار برای مدرسه خلق کنند.
وی اظهار داشت: از لحاظ عده، تعداد و ظرفیت آموزش و پرورش بسیار بزرگ و فرصت خوب و مناسبی است. و برای این طرح ۵۰ هزار مدرسه آماده بارگذاری داریم.
خان محمدی قیمت پایه و اعطای وام و تسهیلات برای سلولهای خورشیدی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: هزینه های نصب و راه اندازی این نیروگاه ها بخشی به عنوان تسهیلات و بخشی دیگر توسط خیّر فراهم شود تا در ساز و کار اقتصادی این طرح تغییراتی ایجاد کنیم که می تواند به عنوان یک تجربه موفق عمل کند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان ضمن قدردانی از دست اندرکاران انعقاد و اجرای این تفاهم نامه تاکید کرد سازمان نوسازی مدارس کشور تمام قد در اجرای طرح مصمم است.
محمود کمانی رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق نیز در این مراسم گفت: تلفیق حوزه انرژی های پاک با بحث آموزش و پرورش و ساخت مدارس و حضور و مشارکت خیرین اقدام مبارکی است.
وی با اشاره به نکاتی در خصوص وضعیت مصرف انرژی گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در چند سال اخیر شتاب زیادی در دنیا گرفته است. دنیا با سرعت به این سمت در حرکت است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0