تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر : 35066

راه اندازی میز کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دانشگاه اصفهان در آینده‌ای نزدیک

راه اندازی میز کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دانشگاه اصفهان در آینده‌ای نزدیک

  دکتر عبدالرزاق بن احمد رئیس سازمان خدمات جهانی آموزش مالزی و رئیس و بنیانگذار اندیشکدۀ توسعۀ سیاسی بیت الامانه با دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار بر راه‌اندازی میز کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دانشگاه اصفهان تاکید شد.   به گزارش دنیای اسرار، دکتر هرسیج رئیس دانشگاه

Print Friendly, PDF & Email

 

دکتر عبدالرزاق بن احمد رئیس سازمان خدمات جهانی آموزش مالزی و رئیس و بنیانگذار اندیشکدۀ توسعۀ سیاسی بیت الامانه با دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار بر راه‌اندازی میز کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دانشگاه اصفهان تاکید شد.

 

به گزارش دنیای اسرار، دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این دیدار اظهار کرد: دکتر عبدالرزاق، از یک شخصیت چند بعدی برخوردار است، زیرا علاوه بر شخصیت علمی، در ابعاد مختلف سیاستهای داخلی و خارجی مالزی نیز نقش ممتازی دارد.

 

وی در ادامه با بیان این مهم که دکتر عبدالرزاق علاوه بر شخصیت علمی یک دیپلمات و مشاور برجسته و ممتاز برای دو وزارت کلیدی علوم و خارجه است، تصریح کرد: ما به چنین شخصیت های برجسته و ممتازی در کشورهای اسلامی نیاز داریم.

 

 

دکتر هرسیج افزود: یکی از مسئولیتهای خطیر ایشان، استقرار صلح در مناطق مختلف جهان و مقابله با اسلام‌هراسی است.

 

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه بیان کرد: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دولت آمریکا، سیاستهای تک بعدی و تک قطبی خود را با تحمیل الگوی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در پیش گرفت و متأسفانه با این احساس که تنها ابرقدرت دنیاست، به برخی کشورهای جهان از جمله افغانستان و عراق حمله کرد و مداخله‌های گسترده‌ای نیز در کشور سوریه داشت.

 

وی افزود: متأسفانه بعضی از اندیشمندان و نظریه‌پردازان علوم سیاسی و روابط بینالملل برای تسهیل این مداخلات نظامی و اشغال‌گری با دولت استکباری آمریکا همراهی کردند. از آن جمله‌اند افرادی همچون، فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی که در کتاب «پایان تاریخ و واپسین انسان» بر گسترش لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری بازار آزاد جهان غرب و شیوۀ رواج آن در جهان اشاره کرد و آن را نشانۀ پایان فرگشت اجتماعی-فرهنگی بشر و تقلای سیاسی دانست و همچنین، برخورد تمدن‌ها یا جنگ تمدن‌ها نیز نظریۀ مطرح شده توسط متخصص علوم سیاسی ساموئل هانتینگتون است که مطابق این نظریه بعد از پایان جنگ سرد، فرهنگ و هویت مذهبی سرچشمه همه درگیری‌ها خواهد بود. دکتر هرسیج افزود: متأسفانه می بینید که هر دو نظریه در جهت تقویت سلطه آمریکا در جهان بوده است.

 

دکتر هرسیج تاکید کرد: امروز شاهد افول قدرت آمریکا و غرب هستیم و موازنۀ قوا به نفع کشورهای اسلامی و شرقی تغییر یافته است و با تغییر قدرت سخت به نرم، کشورهای اسلامی موفقیتهای خوبی را به دست آورده اند.

 

وی افزود:کشور آمریکا، به رغم تهدیدات امنیتی، اشغال نظامی و صرف هزینههای هنگفت اقتصادی، مجبور شد از منطقه افغانستان و عراق خارج شود و این واقعیت نشان می‌دهد که صلح واقعی با تهدید نظامی و اشغال‌گری تحقق نمی‌یابد.

 

دکتر هرسیج بیان کرد: ما به دنبال ثبات امنیت واقعی و صلح هستیم.

 

وی ضمن اشاره به ارتقای قدرت نرم و مبارزه اسلام‌هراسی به چند نمونه از کشورهای اسلامی و غربی اشاره و تصریح کرد: تجمع مردم مسلمان در اربعین حسینی در کشور عراق نشانگر افزایش قدرت نرم مسلمانان در منطقه است که نشان می‌دهد به رغم تهدیدهای آمریکا، ملت مسلمان راه جدیدی را برگزیدهاند. از دیگر سو در برخی از کشورهای غربی از جمله سوئد و دانمارک شاهد هتک حرمت به کتاب مقدس قرآن هستیم و این نشان می‌دهد که کشورهای غربی در حوزه قدرت نرم هم شکست خورده‌اند و می‌کوشند با تحمیل اسلام خشن و تروریستی داعش، تصویری کاذب و منفی از اسلام ایجاد کنند. اما به رغم همه تبلیغات منفی، اسلام سریع‌ترین رشد را در بین کشورهای غربی دارد که این مهم نه به خاطر عملکرد مسلمانان بلکه به خاطر ماهیّت اسلام است که توانسته در همه کشورها از جمله مالزی و اندونزی قلوب و دلها را فتح کند.

 

دکتر هرسیج در ادامه ضمن اشاره به مشترکات مذهبی، تمدنی و فرهنگی دو کشور مالزی و ایران اظهار کرد: شهر اصفهان سومین شهر بزرگ کشور ایران و یکی از شهرهای توریستی، تاریخی و تمدنی است که همواره نقشی مهم و کلیدی در تمدن و فرهنگ اسلامی داشته و این نقش از طرف نهادهایی چون یونسکو نیز تأیید شده است.

 

وی افزود: دانشگاه اصفهان به عنوان بزرگترین دانشگاه جامع مرکز کشور و یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ایران در این شهر زیبا مانند نگینی می‌درخشد.

 

دکتر هرسیج در ادامه بیان کرد: دانشگاه اصفهان با حدود ۱۸۰۰۰ دانشجو، ۷۰۰ نفر عضو هیات علمی و ۹۰۰ نفر نیروی اداری از ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش همکاریهای علمی و بین المللی بویژه با کشور مالزی برخوردار است.

 

وی افزود: این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی است و افزون بر این مدیریت مرکز عالی شهرضا و دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار را نیز بر عهده دارد.

 

دکتر هرسیج همچنین قطب های مختلف علمی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه اصفهان را معرفی و تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیتهای دانشگاه اصفهان راه اندازی ناحیه نوآوری و فناوری در زمینی به وسعت ۳۲ هکتار در شمال دانشگاه است که مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان در آن مشغول به فعالیت هستند. همچنین مرکز زبان آموزی برای دانشجویان غیر ایرانی با قدمت ۳۰ ساله در دانشگاه اصفهان فعالیت می‌کند.

 

رئیس دانشگاه همچنین با بیان تأثیر فوق العادۀ سیاستگذاری‌های آموزشی در کشور مالزی بر لزوم گسترش دیپلماسی علمی بین دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های مالزی تاکید کرد.

 

وی در ادامه پیشنهاد راه اندازی میز کشورهای آسیایی جنوب شرقی به رهبری مالزی در دانشگاه اصفهان را ارایه و این موضوع را در تقویت همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاههای دو کشور ضروری و لازم دانست و گفت: تقویت دیپلماسی علمی و بین المللی منجر به تقویت همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور خواهد شد.

 

 

 

دکتر عبدالرزاق بن احمد رئیس سازمان خدمات جهانی آموزش مالزی و رئیس و بنیانگذار اندیشکدۀ توسعۀ سیاسی بیت الامانه نیز در این دیدار اظهار کرد: ایران جایگاه ویژهای در قلب من دارد. نکته‌ای که دربارۀ مردم ایران مرا تحت تأثیر قرار داده است، یکی هوش و استعداد فوق العاده و دیگری استقامت این مردم است.

 

دکتر عبدالرزاق ضمن اشاره به دانشمندان و متخصصان ایرانی در سراسر دنیا تصریح کرد: ایرانیان دانشمند در همه دنیا پراکنده‌اند و بسیار مفتخر هستم که بگویم موفقیت بسیاری از دانشگاه‌های مالزی مدیون حضور همین دانشمندان ایرانی است.

 

وی افزود: دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه مالایا و دانشگاه تکنولوژی مالزی از مزایای دانشجویان ایرانی برخوردار است.

 

دکتر عبدالرزاق با بیان این که علم و فناوری در آینده دو کشور بسیار حایز اهمیت است، خواستار همکاری در حوزه‌های علم و فناوری با دانشگاه اصفهان شد.

 

وی ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان را یکی از مجموعه‌های علمی بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: پیشرفت هایی که در ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان وجود دارد نشان از مقاومت دانشمندان شما دارد که به رغم تحریمها موفقیتهای قابل توجهی را به دست آورده‌اند.

 

دکتر عبدالرزاق همچنین راه اندازی زیست بوم فناوریهای نرم و صنایع خلاق در دانشگاه اصفهان را بسیار مهم و راهبردی دانست و گفت: آن چه که شما در صنایع خلاق انجام می‌دهید می‌تواند بخشی از استراتژی شما در جنگ شناختی باشد و در احیای هویت اصلی به جوانان شما کمک کند.

 

وی بر همکاری با دانشگاه اصفهان در حوزه امنیت آب تاکید و تصریح کرد: امنیت آب فقط مشکل شما نیست بلکه مشکل همه ماست و اگر جنگی در آینده باشد به خاطر آب خواهد بود.

 

دکتر عبدالرزاق حل مشکلات آب را حرکت به سمت توسعه و پیشرفت دانست و بر این مهم تاکید کرد.

 

وی با پیشنهاد دکتر هرسیج در خصوص راه اندازی میز جنوب شرق آسیا موافقت کرد و خواستار تسریع در انجام همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه‌های دو کشور شد.

 

گفتن است دکتر عبدالرزاق بن احمد رئیس سازمان خدمات جهانی آموزش مالزی و رئیس و بنیانگذار اندیشکدۀ توسعۀ سیاسی بیت الامانه روز سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ با حضور در دانشگاه اصفهان از ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه بازدید و در ادامه با دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار نمایندگان بین‌المللی‌سازی دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و ریاضی و آمار، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، سرپرست دفتر پذیرش دانشجویان خارجی، مدیر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه و جمعی از رؤسای دانشکده های دانشگاه اصفهان حضور داشتند.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان