تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر : 30094

شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان

شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اعلام کرد: شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان   معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان بعد از حادثه متروپل خبر داد و گفت: ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گرفتند که برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و

Print Friendly, PDF & Email

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اعلام کرد:

شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از شناسایی ۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان بعد از حادثه متروپل خبر داد و گفت: ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گرفتند که برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.

به گزارش دنیای اسرار: وحید مهدویان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال گذشته ۴۶۱ درخواست ثبت پروانه داشته ایم ، گفت:از ابتدای تیر تا ۱۲ مردادماه سال جاری، ۹۸۸ درخواست صدور پروانه ساختمانی ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰ درصدی داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تحقق شهرداری الکترونیک و هوشمند را محور اصلی فعالیت‌ها اعلام کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ ساختار پاسخگویی به شهروندان به‌صورت دستی و کاغذی بود، از آن زمان به بعد الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها و کلیه نقشه‌های شهر در دستور کار قرار گرفت و بستر الکترونیک برای تغییر وضعیت در شهرداری اصفهان فراهم شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه فرآیند دریافت پروانه در حال حاضر به طور کامل الکترونیکی انجام می شود،افزود: مالک قادر است کل فرآیند را تحت نظارت و کنترل داشته باشد و همه محدودیت‌ها و ظرفیت‌های ملک خود را بشناسد‌.

وی گفت: از مهم‌ترین اقدام معاونت شهرسازی در حال حاضر حذف واسطه‌گری و تسریع روند دریافت پروانه ساختمانی با الکترونیکی کردن آن است که تا پایان سال نیز استعلامات و فرایندهای شهرداری هوشمند می‌شود.

مهدویان ادامه داد: با مراجعه حضوری هر شهروند برای دریاف پروانه حدود ۱۰ سفر درون شهری انجام می‌شود در حالی با الکترونیکی شدن دریافت پروانه ساختمان شاهد حذف این سفرها خواهیم بود.

مهدویان از بازبینی، اصلاح و حذف ۱۶ فرایند خبر داد و گفت: نگاهمان این بود که آنچه را من به‌عنوان معاون شهرسازی و یا همکارانم در مناطق شهرداری در اختیار داریم باید در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مهدویان در خصوص وضعیت ساختمان‌های ناایمن در اصفهان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده که نکات ایمنی در آنها رعایت نشده و در ابعاد مختلف ایمنی دچار مشکل است و مقرر شد ۱۰۰ ساختمان با درصد بالای ناایمنی در اولویت قرار گرفتند که برای برخی از این ساختمان‌ها دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: قبل از حادثه متروپل و از سال ۹۵ بعد از اتفاقات پلاسکو، کمیته‌ای تحت عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان تشکیل شد و لیست ساختمان‌های عمومی و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های فاقد پایان کار از مناطق شهرداری گرفته شد .
مهدویان گفت:رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی، اصول فنی، کنترل ساخت‌وسازها برای ساختمان‌سازی ایمن و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می‌تواند از بروز حوادث متروپل و پلاسکو در شهرها پیشگیری کند، برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی نیز امری مهم در جلوگیری از حوادث ناگوار و ناایمن است .
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان اینکه مراحل قضائی ایمن سازی ساختمان‌های خطرآفرین توسط ستاد بحران استانداری درحال پیگیری است، بیان داشت: برای برخی از این ساختمان‌های ناایمن دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.

معاون شهرسازی شهرسازی معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به طور کلی دو مسیر اصلی در معاونت شهرسازی پیش بردیم که ارائه هوشمند خدمات شهرسازی و پرداختن به مباحث مرتبط با معماری و شهرسازی است. طی سنوات گذشته این مهر به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری خورده بود که صرفا وظیفه صدور پروانه ساختمانی دارد و این شاخص ارزیابی شده بود، درحالی که مسائل اصلی در حوزه بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده، مسائل شهرسازی، تعریف پروژه‌های شاخص و پرداختن به حریم شهر مغفول مانده بود.

وی با اعلام اینکه سامانه هوشمند شهری در بخش دوم به مباحث شهرسازی و معماری می‌پردازد، گفت:  سامانه به ما نیازهای مناطق و نتایج تصمیمات را اعلام می‌کند، بنابراین تصمیم‌گیری‌های ما هم هوشمند می‌شود و این گام دوم سامانه هوشمند توسعه شهری است.

مهدویان به تهیه سند باز آفرینی برای محله‌های شهر اشاره و اظهار کرد: پروژه تولید مسکن مشابه اقدامات انجام شده در محله همت‌آباد در دستور کار قرار دارد و در این راستا در نظر داریم در هر منطقه دو پروژه همچون همت‌آباد تعریف کنیم، از جمله اقداماتی که در منطقه ۷ شهرداری انجام شده و در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر، گفت: در این راستا شورای عالی بافت تاریخی تشکیل شده که در آن سیاست‌گذاری کلان در خصوص این بافت انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌های کلان با حوزه میراث فرهنگی تعامل خوبی برقرار شده، به طوری که بی‌واسطه جلسات هفتگی بین دو مجموعه برگزار می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مقدمات ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان به طول شش کیلومتر آغاز شده است، گفت: استانداردهای این مهم تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده این طرح به نتیجه برسد که دستاورد خوبی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه کلیه بافت‌ها و محورهای تاریخی در سیستم هوشمند توسعه شهری ثبت شده است، گفت: به محض شناسایی پرونده‌ای در این محور، از میراث به‌صورت الکترونیکی استعلام می‌شود و اشتباهات عمدی و سهوی را نخواهیم داشت. همچنین به محض شناسایی تخلف در محدوده تاریخی، درخواست تخریب می‌شود و دیگر امکان اعلام نظر شخصی نیست و صرفا قانون اعمال می‌شود، یا اگر گزارش شد که پرونده شاکی دارد تا زمانی که رضایت شاکی اخد نشود امکان صدور رأی وجود ندارد. در مجموع به مرور فرایندها هوشمند و سلیقه‌گرایی حذف می‌شود، اما این تازه گام اول است.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.