تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر : 33160

همزمان با وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اهدای پرچم متبرک حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به موسسه دارالقرآن اهلبیت (ع)

همزمان با وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اهدای پرچم متبرک حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به موسسه دارالقرآن اهلبیت (ع)

به گزارش دنیابی اسرار:این برنامه در بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور معتز آقایی مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌ حسنی و تولیت موسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) انجام شد. لازم به ذکر است تاریخ دقیق تولّد و وفات حضرت عبد العظیم علیه السلام مشخّص نیست؛امّا در برخى از منابع متأخّر، این

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیابی اسرار:این برنامه در بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور معتز آقایی مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌ حسنی و تولیت موسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) انجام شد.
لازم به ذکر است تاریخ دقیق تولّد و وفات حضرت عبد العظیم علیه السلام مشخّص نیست؛امّا در برخى از منابع متأخّر، این گونه آمده است :

حضرت شاه عبد العظیم که کنیه اش ابو القاسم و ابو الفتح نیز بوده، در روز پنج شنبه چهارم ماه ربیع الآخر سنه ۱۷۳ هجرى قمرى، مطابق ۲۵ تیر ماه ۱۵۸ یزدگردى، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدّش حضرت امام حسن مجتبى متولّد شده … و پس از مدّت ۷۹ سال و شش ماه و یازده روز قمرى عمر ، در روز آدینه پانزدهم شوّال المکرّم سنه ۲۵۲ هجرى قمرى، مطابق سیزده مهر ماه قدیم سنه ۲۳۵ یزدگردى، در زمان المعتزّ باللَّه عبّاسى به سراى آخرت رحلت نمود .

همچنین در برخى از منابع متأخّر از کتاب نزهه الأبرار سیّد موسى بَرزنجى و مناقب العترهى احمد بن محمّد بن فهد حلّى و تاریخ نور الدین محمّد السمهودى نقل شده که ولادت حضرت عبد العظیم علیه السلام پنج شنبه چهارم ربیع ثانى سال ۱۷۳ ق، در مدینه و وفاتش در پانزدهم شوّال ۲۵۲ ق، بوده است .

گفتنى است با توجّه به این که در منابع کهن و معتبر، تاریخ تولّد و وفات ایشان ذکر نشده و منابع گزارش هاى پیش گفته ، شناخته شده نیستند ، این گزارش ها فاقد اعتبارند ؛ لیکن در کتاب شریف الکافى، از حضرت عبد العظیم علیه السلام، از هشام بن حکم روایت نقل شده است.تاریخ وفات هشام بن حکم، سال ۱۹۹ ق، یا پیش از آن است .و مظنون، این است که حضرت عبد العظیم علیه السلام هنگام نقل روایت، کمتر از بیست سال نداشته است. بنا بر این، تولّد ایشان باید سال ۱۸۰ ق، یا پیش از آن باشد .

همچنین بر اساس روایتى از امام هادى علیه السلام که ثواب زیارت قبر حضرت عبد العظیم علیه السلام، همانند زیارت مرقد سیّد الشهداء علیه السلام دانسته شده ، باید بگوییم که او در دوران امام هادى علیه السلام و پیش از شهادت ایشان از دنیا رفته است و از آن جا که دوران امامت ایشان از سال ۲۲۰ تا ۲۵۴ ق بوده ، وفات حضرت عبد العظیم علیه السلام پیش از سال ۲۵۴ ق، اتّفاق افتاده است .

بنا بر این ، هر چند بر پایه قراین یاد شده ، احتمال تولّد حضرت عبد العظیم علیه السلام در سال ۱۷۳ ق ، و وفات ایشان در سال ۲۵۲ ق ، منطقى و معقول است ، با این حال، اثبات آن نیاز به منبع معتبر دارد .

از سوى دیگر با عنایت به این که به هر دلیل ، چهارم ربیع الثانى، به عنوان تاریخ تولّد حضرت عبد العظیم علیه السلام و پانزدهم شوّال، به عنوان تاریخ وفات ایشان شهرت یافته ، بزرگداشت یاد آن حضرت و تجلیل از مقام معنوى آن بزرگوار در روزهاى یاد شده، نیکوست .

گفتنى است که در جلسه ۶۲۸ مورّخ ۲۶ / ۵ / ۱۳۸۹ شوراى انقلاب فرهنگى ، چهارم ربیع الثانى، به عنوان «روز ولادت حضرت عبد العظیم علیه السلام» جهت درج در تقویم رسمى کشور به تصویب رسید و در تاریخ ۱۸ / ۷ / ۱۳۸۹ به آستان مقدّس آن حضرت ابلاغ گردید .

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.