تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
کد خبر : 34281

تخت فولاد اصفهان با وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شود

تخت فولاد اصفهان با وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شود

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی، مذهبی تخت‌فولاد خبرداد؛ تخت فولاد اصفهان با وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شود مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه درصددیم تا خواهرخواندگی تخت فولاد را با وادی‌السلام برقرار کنیم، گفت: به‌مناسبت بیست‌وششم خردادماه، سالروز ثبت ملی تخت فولاد رویدادهای مختلفی در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود. به

Print Friendly, PDF & Email

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی، مذهبی تخت‌فولاد خبرداد؛
تخت فولاد اصفهان با وادی‌السلام نجف خواهرخوانده می‌شود
مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با بیان اینکه درصددیم تا خواهرخواندگی تخت فولاد را با وادی‌السلام برقرار کنیم، گفت: به‌مناسبت بیست‌وششم خردادماه، سالروز ثبت ملی تخت فولاد رویدادهای مختلفی در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش دنیای اسرار :ابراهیم عمرانی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: در رویدادی طی روز پنجشنبه مقدمات خواهرخواندگی آرامستان وادی السلام نجف و تخت فولاد اصفهان با حضور شهرداران نجف و کوفه فراهم می‌شود.

وی بیان داشت: سرزمین تخت فولاد پهنه ۷۵ هکتاری است که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسید و مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد متولی اداره آن و حفظ داشته‌ها و هویت این سرزمین تاریخی است.

وی ادامه داد: تخت فولاد اصفهان مجموعه‌ای از بناهای آرامگاهی مشاهیر، علما و اساتید دومین قبرستان بزرگ جهان تشیُع محسوب می شود.
عمرانی افزود: در این دوره مدیریت شهری، سه محور شامل دعوت از مخاطبان، میزبانی شایسته و بهره‌مندی مناسب مخاطبان از این مجموعه مبنای فعالیت قرار گرفته است.

عمرانی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۳ دفن متوفی در این سرزمین ممنوع و باغ رضوان اصفهان به عنوان محل دفن مردگان جایگزین شد، افزود: بر این اساس نخستین وظیفه مجموعه تخت فولاد در مدیریت شهری حفظ داشته‌ها و هویت این سرزمین تاریخی است

راه اندازی کتابخانه دیجیتال تخت‌فولاد اصفهان
وی تصریح کرد: قصد داریم با راه‌اندازی موزه کتابخانه دیجیتال، منابع ارزشمندی از تخت فولاد را در اختیار پژوهشگران و محققان در قالب مجازی ارائه دهیم، بر این اساس تاکنون دو هزار سند هویتی تخت فولاد در قالب عکس، متن و فیلم بارگذاری شده است.

عمرانی در ارتباط با اقدامات انجام شده در این مجموعه توضیح داد: خواناسازی تخت‌فولاد در قالب نصب ۱۱۲تابلو راهنمایی مسیر دوزبانه، نصب ۹ تابلوی هدایت مسیر شهری، نصب ۶۰۰ نشانه برای راهنمایی گردشگران از پروژه‌های مهمی در مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت فولاد است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد افزود: ثبت میراث ناملموس تخت‌فولاد، احداث منبع تامین آب جدید و بارگذاری حدود ۲ هزار سند، ایجاد گردشگری مجازی، تهیه ۱۲ هزار و ۶۰۰ عکس مجازی از تخت‌فولاد از دیگر اقدامات انجام شده در مجموعه تخت‌فولاد اصفهان می باشد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد بیان داشت: با توجه به اینکه تخت فولاد پس از وادی السلام دومین قبرستان بزرگ جهان تشیع است از این ویژگی برای خواهرخواندگی ۲ آرامستان تاریخی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در قالب سند انتقال هویت تخت فولاد به آرامستان‌ها، هفت محور را تعیین کرده‌ایم، گفت: شکل و محتوای سنگ قبور، نام گذاری خیابان‌ها و … نیز از جمله محورها است.
وی تاکید کرد: ما در نظر داریم نگاه‌ها به تخت فولاد از نگاه قبرستانی خارج و به سمت نگاه گنجینه‌ای تغییر کند، که در این راستا در روزهای آغازین قبول مسئولیت، ۳۵۰ سنگ قبر غیرمجاز به لحاظ فرم و شکل در این مجموعه شناسایی شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سنگ‌های قبور مالکیت فردی دارد، نمی‌توانستیم به صورت مستقیم برای ساماندهی آنها ورود کنیم، در این خصوص دادستان و قوه قضائیه نیز همکاری کردند و در سال ۱۴۰۱، مجوز ساماندهی ۱۳۰ سنگ قبر را دریافت کردیم.
وی تصریح کرد: در تخت فولاد اصفهان تنها آب انبار زنده شهری وجود دارد که در سال‌های اخیر از این آب انبار به دلیل استفاده از آبیاری پوشش گیاهی سطح منطقه و به جهت تردد کامیون‌ها، برای بحث آبیاری، صدمات و آسیب‌هایی به عرصه وارد شده بود، لذا با کمک شایانی که از سوی مدیر منطقه شش شهرداری و همچنین معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان صورت پذیرفت، امروزه در حاشیه تخت فولاد منبع تأمین آبی برای آبیاری پوشش گیاهی منطقه در نظر گرفته شد و بر این اساس تنها آب انبار زنده شهری در تخت فولاد دوباره احیا و به کاربرد اصلی خود بازگشت.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: به‌مناسبت بیست‌وششم خردادماه سالروز ثبت ملی تخت فولاد رویدادهای مختلفی در شهرهای تهران و اصفهان برگزار می‌شود که نکوداشت تخت فولاد در مؤسسه همشهری تهران یکی از این رویدادها به شمار می‌رود.

عمرانی اضافه کرد: همچنین روز جمعه در امارت سعدی سهام با حضور شهرداران نجف و شهر کوفه به‌منظور پررنگ کردن رابطه میان تخت فولاد و قبرستان بزرگ جهان اسلام وادی السلام ویژه‌برنامه‌ی را برگزار خواهیم کرد و درصدد هستیم تا خواهرخواندگی تخت فولاد را با وادی‌السلام برقرار کنیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.