تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
کد خبر : 34694

فوت ۲۲ زائر ایرانی در عربستان

فوت ۲۲ زائر ایرانی در عربستان

فوت ۲۲ زائر ایرانی در عربستان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به گرمازدگی شماری از زائران، از اینکه طولانی ترین مسیر در گرمترین ساعات روز برای برگشت حجاج در نظر گرفته شده بود، گلایه کرد.   به گزارش دنیای اسراربه نقل از شهر مردم، نشست شورای برنامه ریزی عملیات حج

Print Friendly, PDF & Email

فوت ۲۲ زائر ایرانی در عربستان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به گرمازدگی شماری از زائران، از اینکه طولانی ترین مسیر در گرمترین ساعات روز برای برگشت حجاج در نظر گرفته شده بود، گلایه کرد.

 

به گزارش دنیای اسراربه نقل از شهر مردم، نشست شورای برنامه ریزی عملیات حج ۱۴۰۲ به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی درمکه تشکیل شد سرپرست حجاج ایرانی افزود: از اینکه شماری از زائران کشورمان بدلیل چنین تصمیمی در منا گرما زده شدند، ناراحت هستیم.

وی از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که مراتب عدم رضایت کشورمان به دور بودن مسیر برگشت زائران از جمرات را به مسئولین مربوطه منعکس کند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: چادرهای زائران ایرانی در شرق منا و در دورترین فاصله از جمرات قرار دارد و تعیین گرم‌ترین ساعت برای رمی جمرات کار صحیحی نیست و آنها باید زمانی اعزام می‌شدند که هوا هنوز گرم نشده بود.

وی خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای استفاده از مسیرهای مناسب و نزدیکتر، قراردادن آب خنک در مسیر زائران و تعبیه سایبان در مسیر شد و تاکید کرد: ما بعنوان نمایندگان زائران ایرانی به شیوه‌ای که کشور میزبان اجرا کرد اعتراض داریم و قراردادن داغ‌ترین ساعات روز برای زائران دورترین چادرها جهت رفتن به جمرات و افزایش حدود یک و نیم کیلومتری مسیر برگشت کار صحیحی نبود که صورت گرفت.

در ادامه این جلسه سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و غلامرضا رضایی رئیس ستاد عملیات حج ۱۴۰۲ از مراحل اعزام زائران به عرفات، مشعر و منا و بازگشت به مکه و انجام بقیه اعمال حج گزارش دادند.

مسئولان حوزه حج و زیارت همچنین به چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف در ایام تشریق و بازگشت زائران به مکه اشاره و تاکید کردند که آسیب شناسی عملیات شروع شده و نتایج آن تهیه خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه خروج نخستین کاروان‌های زائران از ساعت ۷ صبح فردا از طریق فرودگاه مدینه آغاز خواهد شد، گفت: ۷۶۰۰ نفر از زائران مدینه قبل که اعمال خود را انجام داده اند در روزهای آینده به تدریج از طریق فرودگاه مدینه با ۳۳ پرواز به کشور باز می‌گردند.

وی همچنین تعداد زائران مدینه بعد را حدود ۳۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: قرار است با برنامه ریزی صورت گرفته حدود ۲۰ هزار نفر از آنان با قطار از مکه راهی مدینه شوند.

وی افزود: تعداد پروازها از دو فرودگاه مدینه و جده در روزهای آینده به روزانه ۱۶ تا ۱۸ پرواز خواهد رسید و ۴۵ هزار نفر از حجاج کشورمان از فرودگاه جده به میهن باز می‌گردند.

این جلسه با گزارش دکتر پیرحسن کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حین عملیات حج بویژه ایام تشریق و مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با مسئولان کشور میزبان برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی ادامه یافت.

دکترمرعشی از افزایش حجم مراجعات به مراکز درمانی مرکز پزشکی بعد از ایام تشریق خبر داد و به جان باختن ۱۶ زائر مرد و ۶ زائر زن از شروع عملیات حج اشاره کرد.

وی افزود: با تأیید کمیسیون پزشکی ۲۰ نفر از زائران با شروع پروازها به ایران منتقل خواهند شد تا ادامه درمان آنها در داخل کشور پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در پایان این جلسه از رئیس سازمان حج و زیارت خواست از اهرم تشویق و تنبیه جهت فعال ماندن مدیران و عمل به دستورالعمل‌ها بهره جوید و همه بخش‌های دست اندرکار، عملیات را آسیب شناسی کرده، مشکلات و راهکارها را تدوین نموده و ارائه دهند.

به نقل از مهر، وی همچنین تصمیم عربستان در مورد کاهش تعداد عوامل خدمتگزاراز سه به یک درصد را غیر مدیریتی دانست و با اشاره به اینکه تعدادی از زائران مبتلا به آلزایمربا اعزام شدن به حج مشکلاتی را برای کاروان خود و مرکز پزشکی ایجاد کرده بودند از رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خواست به نحوی برنامه ریزی کند که سال آینده زائرانی که استطاعت جسمی ندارند از چرخه اعزام حذف شوند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.