تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر : 34790

“ایران تمدنی ماندگار” شعار کنگره بین المللی دیپلماسی ملل انتخاب شد  

“ایران تمدنی ماندگار” شعار کنگره بین المللی دیپلماسی ملل انتخاب شد  

  دبیر نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل گفت:  “ایران تمدنی ماندگار” شعار کنگره انتخاب شد و بر آن است که برای نخستین بار در بستر فرهنگی و علمی این گفتمان را پیگیری نماید و تاریخ ایران زمین و تاریخ دین ما نشان داده است، اینجا محل مناسبی برای تضارب آراء و اندیشه های گوناگون

Print Friendly, PDF & Email

 

دبیر نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل گفت:  “ایران تمدنی ماندگار” شعار کنگره انتخاب شد و بر آن است که برای نخستین بار در بستر فرهنگی و علمی این گفتمان را پیگیری نماید و تاریخ ایران زمین و تاریخ دین ما نشان داده است، اینجا محل مناسبی برای تضارب آراء و اندیشه های گوناگون است.  

به گزارش  دنیای اسرار، سید محمد علی سید حنایی، اظهار داشت: فرهنگ و تمدن ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان همواره در حال تکاپو و رشد و نمو و به روز کردن خود با نیاز های جامعه جهانی بوده است، و در مقابل تهاجم بیگانگان در طول تاریخ نیز با ظرفیت های برجسته و کم نظیر خود نه تنها توانسته است مقاومت کند، بلکه در مواردی مهماجمان را نیز در خود جذب و هضم کرده است. 

وی بیان داشت: نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل، با ایده ای به روز به دنبال ایجاد فضایی نو در جهت پیگیری دیپلماسی میان ملت ها به جای دیپلماسی رسمی میان دولت ها است، ایده ای که با تکیه بر فرهنگ و تمدن غنی و اصیل چند هزار ساله ایرانی و ارزش ها و توصیه های پیشوایان دینی ما امروز پس از ماه ها تلاش و پیگیری به نتیجه رسیده است؛ و به دنبال ایجاد گفتمانی نو در جامعه علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل است. 

دبیر نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل افزود: گفتمانی که با استناد و تکیه بر دو ستون استوار یعنی: ارزش های غنی فرهنگی برجای مانده از نیاکان ما و منطق علمی و دانشگاهی به دنبال ترویج فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها در جهت گفتگوهای بین فرهنگی و ترویج ارزش های انسان دوستانه ای است که ملت ها را به سمت صلح و دوستی و مقابله با خشونت رهنمون می سازد. 

وی گفت: دین ما نیز مانند تمام ادیان الهی دعوت به صلح و دوستی و مقابله با خشونت و رعایت حقوق و آزادی های انسانی میکند. خداوند در قرآن کریم مومنان را امت میانه می نامد که به دور از افراط و تفریط حاکم بر جامعه، منطق و عقلانیت فراقومی و فراملیتی را ترویج میکنند، امروز میلاد هفتمین پیشوای شیعیان امام موسی کاظم است و ایشان به خاطر بخشندگی و گذشت و فروبردن خشم و غضب خود نسبت به مخالفانشان شهره بودند و به همین دلیل «کاظم» به معنای فروبرنده خشم لقب گرفته‌ اند. بنابراین اسلام ناب نیز بر خلاف بازنمایی های فعلیِ افراط گرایانه از آن، مبنای زیست جهانی را صلح، آرامش و آشتی میان ملت ها میداند و به دنبال ترویج آن است. 

حنایی افزود: از سوی دیگر اندیشه علمی و دانشگاهی در قرن حاضر ما را به سوی تنش زدایی و ارتباطات تنگاتنگ میان ملت ها رهنمون میسازد، ارتباطاتی که به نسبت گذشته بسیار برجسته تر و گسترده تر است و باعث کمرنگ شدن روز افزون مرزها و خط کشی های انسانی و تصنعی میان کشور ها است. جامعه جهانی و نسل جدیدِ امروز، در این مسیر قرار گرفته است و وقت آن است که اندیشه علمی و دانشگاهی نیز با گذشتن از مرزها، عقاید، نژادها، قومیت ها و تمام نقاط اختلاف زا در این مسیر حرکت نماید و نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل به دنبال نیل به این اهداف است. 

دبیر علمی کنگره اعلام کرد: ما در این کنگره بر آنیم تا برای نخستین بار با تکیه بر فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی فضایی نو در جامعه علمی علوم سیاسی کشور پدید آوریم و امیدواریم که در این مسیر با عنایت پروردگار متعال و تلاش و همراهی تمامی اساتید، دانشجویان، محققین و پژوهشگران و دیپلمات های داخلی و خارجی موفق باشیم و بتوانیم این حرکت را هر ساله باشکوه تر و تاثیرگذارتر از سال قبل ادامه دهیم. 

وی افزود: اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران است که به عنوان بزرگترین تشکل علمی فعال در حوزه علم سیاست و روابط بین الملل با بیش از ۴۰ انجمن علمی علوم سیاسی و گرایش های مرتبط با آن در دانشگاه های دولتی سراسر کشور و اتحادیه برتر در میان اتحادیه های علمی دانشجوییِ بیش از ۳۰ رشته دانشگاهی، افتخار برگزاری نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل را برای نخستین بار به عنوان یک NGO علمی و دانشجویی داریم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.