تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۵
کد خبر : 34987

پنجی که بیست شد

پنجی که بیست شد

  به گزارش دنیای اسرار:علی رفیعی :فصل تابستان بزرگترین پیک بار سال را در صنعت برق کشور با خود به همراه دارد. عمده وسایلی که مردم در این فصل برای خنک کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند با برق کار می‌کند که همین موضوع، مصرف برق را در فصل تابستان در کشور به اوج می‌رساند، به

Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش دنیای اسرار:علی رفیعی :فصل تابستان بزرگترین پیک بار سال را در صنعت برق کشور با خود به همراه دارد. عمده وسایلی که مردم در این فصل برای خنک کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند با برق کار می‌کند که همین موضوع، مصرف برق را در فصل تابستان در کشور به اوج می‌رساند، به طوری که برخی روزها در این فصل، شاهد رکودشکنی مصرف برق هستیم.

از آنجایی که برای تولید برق محدودیت استفاده از سوختهای فسیلی وجود دارد و بهره‌گیری از انرژیهای تجدیدپذیر همچون خورشید و باد نیز نیازمند صرف هزینه‌های به نسبت زیاد و البته فراهم بودن شرایط تولید این انرژیهای پاک در مناطق مختلف است، از این رو مسوولان صنعت برق کشور در سالهای اخیر به این فکر افتاده‌اند تا با اعمال طرحهای تشویقی، مشترکان برق را در صرفه‌جویی انرژی پرهزینه الکتریکی مشارکت دهند تا با یک تیر دو نشان را هدف گرفته و علاوه بر کمک به سبد اقتصاد خانوار، از یک سو مصرف و به تبع آن هزینه‌های تولید برق را در کشور کاهش دهند و از اعمال خاموشیها در فصول پیک بار همچون تابستان پیشگیری کنند.

طرحی که سالهای گذشته برای تشویق مشترکان خانگی به صرفه جویی اجرا می شد شامل کاهش هزینه مصرف برق تا یک چهارم برای مشترکانی بود که در ساعات غیر پیک بار، برق مصرف می کنند.

با توسعه نفوذ این طرح، تابستان سال گذشته طرح تشویقی ۵=۱ اجرا شد که به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف برق مشترکان خانگی و در صورتی که مصرف برقشان زیر الگو بود مشمول دریافت پاداش کاهش مصرف می‌شدند که قیمت آن ۵ برابر قیمت فروش برق بود.

با اجرای این طرح در تابستان سال گذشته، ۴۰ درصد از مشترکان کشور در بازه زمانی خرداد تا پایان شهریور مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف شدند و حدود ۸ میلیون مشترک نیز توانستند قبض‌های رایگان و یا بستانکار دریافت کنند.

و اما بررسیهای صنعت برق کشور نشان داد طرح مدیریت مصرف ۵=۱ طرحی موفق بوده که این موفقیت، موجب توسعه ۴ برابری طرح در تابستان امسال و تبدیل آن به طرح تشویقی ۲۰=۱ شد.

در طرح تشویقی ۲۰=۱، علاوه بر مشترکان کم مصرف که مشمول طرح ۵=۱ می شدند، تمامی مشترکان، حتی پرمصرفها نیز می‌توانند پاداش صرفه جویی دریافت کنند به طوری که در صورت کاهش مصرف برقشان نسبت به تابستان سال گذشته، تا ۲۰ برابر تعرفه برق به ازای هر کیلووات، در قبوض برقشان تخفیف اعمال می‌شود.

توسعه ۴ برابری طرح تشویقی مصرف برق در تابستان امسال، حتی می‌تواند در مناطق گرمسیر، آن دسته از مشترکانی که ۳ تا ۴ کولر گازی دارند را تنها با خاموش کردن یک دستگاه کولر و با تنظیم درجه روی ۲۴، مشمول دریافت پاداش تا یک میلیون تومان کند.

۸۰ درصد مشترکان خانگی در کشور زیر الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند و کارهای ساده ای همچون استفاده از دور کند کولرهای آبی می‌تواند مصرف برقشان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد تا پاداش و حتی قبوض رایگان دریافت کنند.

استفاده از دمای آسایش ۲۴ درجه، استفاده از سایبان، درزگیری مناسب، موکول کردن استفاده از وسایل برقی پر مصرف مانند جارو برقی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… به ساعات غیر از پیک و ترویج استفاده از وسایل برقی با رده مصرف انرژی کم، از دیگر راهکارهایی است که مصرف برق را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و می‌تواند امسال هر یک از ما را در فهرست مشترکان کم مصرف و خوش مصرف قرار دهد تا جز پاداش بگیرهای صنعت برق شویم.

روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.