تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰:۱۵
کد خبر : 13708

اصفهان بستر ساز تنوع و تکثر

اصفهان بستر ساز تنوع و تکثر

اصفهان بستر ساز تنوع و تکثر رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان: سطح مشارکت جویی باید به قدری بالا برود که شهروندان خود مولد فرهنگ باشند نه مصرف کننده فرهنگ. به گزارش دنیای اسرار:محمد عیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به روز جهانی سالمند اشاره و اظهار کرد: امیدوارم روزی برسد سالمندان کارگزار

Print Friendly, PDF & Email


اصفهان بستر ساز تنوع و تکثر

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان: سطح مشارکت جویی باید به قدری بالا برود که شهروندان خود مولد فرهنگ باشند نه مصرف کننده فرهنگ.

به گزارش دنیای اسرار:محمد عیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به روز جهانی سالمند اشاره و اظهار کرد: امیدوارم روزی برسد سالمندان کارگزار توسعه پایدار شهر باشند.
وی با اینکه تا پیش از سال ۹۶ در شهرداری یک معاونت فرهنگی وجود داشت گفت: یک سازمان فرهنگی‌، تفریحی با کارکرد تخصصی و یک سازمان ورزش که معمولا وظیفه توسعه ورزش همگانی را بر دوش می‌کشید.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به شکل‌گیری امور مناطق سال در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اشاره و ابراز کرد: همه مناطق شهرداری اصفهان موظف شدند که هر یک جداگانه واجد معاونت فرهنگی باشند و بعد از اجرای چارت منطبق بر حکم وزارت کشور در سال ۹۶، این ساختارها به هم ریخت و سازمان حجیم فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به وجود آمد.
وی با بیان اینکه چارتی ایجاد شده که تاکنون فاقد اساسنامه بوده است گفت: به همین دلیل مشخص نیست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان مشمول کدام یک از مواد ۵۴ و۸۴ است و امیدواریم به همت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و شهرداری اصفهان این مشکل حل شود.
عیدی مشکل دیگر این سازمان را کاهش بودجه آن دانست و افزود: این کاهش به دلیل وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شده است به طوری که در سال ۹۵ بودجه سازمان ۱۱ میلیارد تومان بود و این بودجه در سال ۹۶ به ۱۴ میلیارد برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی به سازمان تخصیص پیدا کرد.
وی به کاهش ۶۸ درصدی بودجه این سازمان در سال ۹۷ اشاره و تشریح کرد: در سال گذشته بودجه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان چهار میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومان بوده است و امسال بودجه این سازمان به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر فرهنگی شهری است که زیست پذیر، معناگرا و انسان محور باشد تاکید کرد: حرکت ما باید به سمتی باشد که جهان‌شهر اصفهان به شهری فرهنگی تبدیل شود و اگر شهر به شهروند احترام گذاشت شهروند نیز به شهر احترام می‌گذارد.
وی به اقدامات انجام شده جهت افزایش میزان مشارکت در شهر اشاره کرد و گفت: برای تحقق این امر اینکار دست نیاز به سوی تمام ارگان‌ها دراز کردیم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، آموزش و پرورش و… برخی ارگان‌هایی هستند که برای این همکاری با آن‌ها توافق نامه امضا شده است تا تمام کنشگران فرهنگی با یک نظر تلاش کنند و این به معنای نشاط فرهنگی و اجتماعی است.
عیدی با بیان اینکه نشاط فرهنگی به این معنا است که سطح مشارکت فرهنگی به قدری افزایش یابد که شهروندان خود مولد فرهنگی شوند و صرفا مصرف کننده نباشند، تصریح کرد: شهرداری آماده است تا با نهادهای مدنی مانند سمن ها و سایر نهادهایی که فعالیت جتماعی دارند و در رفع آسیب‌های اجتماعی گام بر می‌دارند همکاری کند.
وی تاکید کرد: ۵۳ درصد از کل برنامه‌های این سازمان مشارکتی بوده و طرف‌ها در حدود ۷۰۰ میلیون با بخش‌های مختلف سازمان مشارکت داشته‌اند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۷ فقط رشته فوتسال در جام مولای عرشیان حضور داشت گفت: خوشبختانه در سال گذشته ۱۸ هیئت ورزشی به این جام ورود پیدا کردند و نزدیک به دو هزار گواهی ورزشی برای جام مولای عرشیان صادر شده است که با ورود این ۱۸ هیئت، ۳۵ رشته برای آقایان و ۲۵ رشته برای بانوان برگزار شد.
وی بر تقویت خلاقیت فرهنگی وایجاد انگیزه بین شهروندان تاکید و تصریح کرد: این امر باعث خواهد شد که شهروندان به فرایند تولید فرهنگ ورود پیدا کنند.
عیدی در ادامه به درآمد ۶۶ میلیارد یوروی آلمان از اقتصاد فرهنگ در سال گذشته میلادی اشاره کرد و افزود: درآمد اصفهان از صنایع دستی دو درصد از کل درآمد است و استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی می‌تواند باعث ارتقا جایگاه این شهر در جهان شده و این زمینه را فراهم کند تا ارزش‌های ایران اسلامی به دیگر نقاط جهان صادر شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با بیان اینکه باید به سمت مردم سالاری فرهنگی حرکت کنیم، اضافه کرد: برای دست یافتن به این مهم باید به تنوع و تکثر احترام بگذاریم، حق دسترسی و تصمیم گیری شهروندان را رعایت کنیم، تصدی‌گری خود را در فرایند تدریجی کاهش دهیم و مسئولیت اجتماعی را تقویت و به توسعه برنامه‌های عرصه محور بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، برنامه‌ها باید به استقبال مخاطب برود در غیر این صورت توان پاسخگویی به مخاطبان را ندارد و از آن استقبال نمی‌شود، تاکید کرد: توجه به حقوق فرهنگی نیاز به حفظ امنیت فرهنگی دارد و باید بتوانیم با خودمان و جهان پیرامونمان به گفت‌وگو بنشینیم و درقالب‌های جدید فعالیت کنیم.
عیدی با بیان اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از سال ۸۲ وارد فاز برنامه ریزی براساس اهداف راهبردی شده است گفت: این سازمان در هر دوره بنا به تناسب مخاطب و تقاضا و سلایق، برنامه‌های راهبردی خود را اصلاح کرده است و برای ساختار جدید نیز باید برنامه‌ای نوشته می‌شد که طبق دستور سیاست‌گذار برای تحقق شهروندی فرهنگی تلاش کند. این مدلی است که تنها شهر اصفهان در کشور ارائه کرده و نمونه دیگری ندارد، اما سایر شهرها نیز به آن اقبال نشان داده‌اند و در مجمع کلان‌شهرها پیرامون آن مشاوره می‌گیرند.
وی با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۴۲۲ عنوان برنامه فرهنگی در شهر برگزار شده است، اضافه کرد: ۶۷ عنوان از این برنامه ها در نوروز ۹۷ همراه با یک‌هزار و ۵۰۰ اجرا بوده است و در مناطق پانزده‌گانه شهرداری ۱۵ هزار برنامه اجرا شده است و برنامه‌های مناسبتی شامل عید نوروز، هفته اصفهان، ماه مبارک رمضان، دهه ولایت و کرامت، اوغات فراقت، بازگشایی مدارس، روز ایثار اصفهان، شب یلدا دهه فجر و غیره اجرا شد و امسال نیز برنامه‌هایی همچون جایزه جمال زاده، بزرگداشت امیر قلی امینی، هفته آب و غیره از برنامه‌های این سازمان است.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری با بیان اینکه برای بسیاری از برنامه‌های امسال با ارگان‌های دیگر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ و افزایش چشم گیر برنامه‌های مشارکتی را شاهد هستیم، تصریح کرد: این ارگان‌ها شامل معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد، موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان، اداره کل بهزیستی، نمایندگی وزارت خارجه، دفتر جمعیت سازمان ملل، اداره کل بنیاد شهید، سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان، پست، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش برای کلاس شهر و غیره است.
وی صرفه جویی را یکی از برکات بودن در شرایط سخت و تنگناهای مالی دانست و افزود: این امر باعث شد ۶۰ هزار متر در تبلیغات چاپ شهری و حدود یک میلیارد تومان صرفه جویی شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری افزود: پیش از این آب استخرها به فاضلاب می‌رفت اما اکنون با اجرای پروژه‌های مورد نیاز، آب سه استخر تصفیه و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد که با این اقدام هر ساله از هدر رفت سه میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر آب جلوگیری می‌شود.
عیدی با بیان اینکه اگر بخواهیم شهر فرهنگی داشته باشیم باید در شش شاخص گام برداریم گفت: این شاخص‌ها شامل شهروند سالم، خلاق، شهروندان مشارکت جو، کنشگر و اخلاق مدار است که با شکستن این گام‌ها در نهایت به ۲۴۱ مسئله شهری در اصفهان رسیدیم و به صورت مجزا روی تک تک آنها کار می‌کنیم.
معاون شهردار با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۴۹۱ عنوان برنامه توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شده است ابراز داشت: همچنین تا کنون ۹۸۵ پکیج مناسبتی و در فروردین ماه امسال ۲۴ بخش شامل یک‌هزار برنامه ، اردیبهشت ماه ۴۸ برنامه، خرداد ماه ۷۶ برنامه، مرداد ماه ۱۶۰ برنامه و در شهریورماه ۹۰ برنامه اجرا شده است.
وی در ادامه افزود: در نوروز ۶۶برنامه، در هفته اصفهان ۲۷۰ عنوان برنامه، ۴۹ برنامه با عنوان همدلی با ایران، ۱۰۹ عنوان برنامه برای ماه رمضان، دهه کرامت ۶۳ برنامه با همکاری نهادهای مختلف، ۶۴۸ برنامه اوقات فراغت، ۵ عنوان در دهه ولایت با بنیاد غدیر برگزار گردید.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه امسال فعال‌تر از گذشته در فعالیت‌های فرهنگی حضور خواهند داشت اظهار کرد: فرایند دیپلماسی فرهنگی محدود به اصفهان نشد و فرهنگ به مرزهای قراردادی منحصر نمی‌شود، بنابراین چاره‌ای غیر از پا نهادن به خارج از مرزهای اصفهان نداریم و از این رو آمادگی همکاری با کلانشهرها را اعلام کردیم و کمیته کارآفرینی کلانشهرها نیز در اصفهان فعال شد.
وی با تاکید بر اینکه باید با ارگان‌های فعال در این نشاط اجتماعی بر سر اهداف و فعالیت‌هایمان به توافق برسیم ابراز داشت: در مورد نشاط اجتماعی باید سطح فعالیت را بالا برد تا مردم مولد فرهنگ شوند و برای ایجاد نشاط اجتماعی نیاز است که ارگان‌ها و نهادهای فعال در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند و هر چه بیشتر به همدلی و انسجام برسیم می‌توانیم به نشاط اجتماعی دست یابیم.
عیدی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگی نیاز به زیرساخت‌های گسترده دارد، تصریح کرد: برای کمک به کودکان کار و نیازمند، آثار هنرمندان در موزه هنرهای معاصر به فروش رسید و باید بتوانیم بین مولد اثر، اثر و مخاطب یک زنجیره ارزش ایجاد کنیم به این معنا که بازار اولیه با بازار ثانویه ارتباط مستقیم داشته باشد و در این صورت هم اصالت هنر را حفظ می‌کنیم و هم به خلاقیت هنرمند کمک می‌کنیم.
وی افزود: سال گذشته در شورای هیئات مذهبی خوراسگان اعلام کردیم که ما به سرمایه اجتماعی هیئت‌ها و هر نهاد مدنی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم.
به گفته رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان واگذاری ۲۰ درصد از ظرفیت آموزشی به بخش خصوصی، برگزاری جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان، توسعه تخصصی دفاتر سازمان، کسب گزارش مقبول مالی برای نهمین سال پیاپی، تولید و توسعه سازمان شهروندی و رشد برگزاری برنامه‌ها توسط معاونت‌های مناطق از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بوده است.

خبرنگار: شهره باقری

عکاس :احسان حسین آبادی

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.