تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر : 32815

تاثیر حجاب بر آرامش روحی و روانی بانوان

تاثیر حجاب بر آرامش روحی و روانی بانوان

  به گزارش دنیای اسرار: رعایت حجاب و پوشش اسلامی برای زنان علاوه بر این که عمل به دستورات الهی است در تأمین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده ها و صفا، نورانیت و امنیت در جامعه نیز نقش به سزایی ایفا می کند. شکی نیست که حجاب و پوشش تأثیر زیادی بر روح

Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش دنیای اسرار: رعایت حجاب و پوشش اسلامی برای زنان علاوه بر این که عمل به دستورات الهی است در تأمین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده ها و صفا، نورانیت و امنیت در جامعه نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

شکی نیست که حجاب و پوشش تأثیر زیادی بر روح و روان زن دارد .عفاف و پوشیدگی زن، همچون سد و حفاظی است که در سایه آن از هر لذت و تحقیری در امان می ماند و دین اسلام هم با واجب کردن حجاب، از اینکه زن بازیچه دست شهوت پرستان باشد و ارزشش به میزانی پایین بیاید که فقط وسیله ای برای رفع شهوت ها در آید، جلوگیری کرده است.

فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ حجاب و رعآیت نکردن حریم بین زن و مرد، بیش از همه به ضرر و زیان خود زن و عامل بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی برای افراد، به ویژه زنان است.

زنی که بدون حجاب و پوشش مناسب بیرون می آید مدام در معرض نگاه ها و سخنان هجو و ناشایست مردان نامحرم و مقایسه شدن از سوی آنان است و به همین جهت دچار استرس و اضطراب و ترس و دلهره می شود و مدام مراقب اطرافش است که چه کسانی به او نگاه می کنند.

از سوی دیگر برای اینکه به چشم مردان نامحرم بیایند و از سوی آنان مورد تعریف و تمجید و احترام قرار گیرند و یا اینکه فروشندگان به آنان تخفیف بیشتری دهند هر روز به یک نوع آرایش رو می آورند . بنابر این هر چه زنان و دختران در استفاده از وسائل آرایش و زیبایی بیشتر افراط کنند، عطش آنها در خودنمایی و جلب توجه برای دیگران بیشتر می شود، و همین امر آرامش روحی و روانی را از آنان سلب می کند.

در مقابل، زنانی که با حجاب و پوشش مناسب در جامعه ظاهر می شوند از سلامت روانی بالایی برخوردار ند و با آرامش به انجام امور زندگی خود می پردازند. این زنان سازنده، دانشمند، ایثارگر و خدمتگزارند و در تمام جوامع از این سبکسریها به دور بوده، در زندگی و سلوک اجتماعی به مراتب از دیگر زنان، ساده تر زیسته و شخصیت بالغ آنها اسیر جلب کردن دیگران نیست. آنها لباس های جلف نمی پوشند، کمتر از دیگران در انظار آرایش می کنند و عموماً در زندگی خانوادگی خود هم موفق هستند.

مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت بلکه او را نیرویی بالفعل در وسعت بخشی به امنیت اجتماعی دانسته و نجابتش را می ستایند و در این صورت است که زن نه تنها در سنگر حجاب خود،از تیر نگاه های زهر آلود،سخنان آزار دهنده و بر خوردهای اراذل جامعه در امان می ماند، بلکه امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را نیز برقرار خواهد کرد.

از نتایج مهم حجاب و پوشیدگی که در سلامت روانی زن تأثیر مستقیم دارد، بلوغ و تکامل روانی و شخصیتی زن است. رعایت حجاب و پوشش اسلامی برای زنان علاوه بر این که عمل به دستورات الهی است، باعث می شود تا شخصیت فردی اجتماعی و معنوی انسان محجوب و پاکدامن، سیر صعودی پیدا کرده و نردبان تعالی و تکامل را یکی پس از دیگری طی کند. از سوی دیگر در تأمین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده ها و صفا، نورانیت و امنیت در جامعه نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

با کمی تأمل در این مبحث می توان نتیجه گرفت که دین اسلام برای محفوظ نگه داشتن روان زن از عوامل آسیب زا، حجاب و عفاف را بر او واجب کرده است و به این ترتیب خوشی های مشروع را برای زن می پسندد و تأمین آن را در سایه عفاف مجاز می داند. در وانع حجاب و پوشش که ثمره عفاف است، عاملی برای آرامش زن و دور ماندن او از عوامل اضطراب زا و در نهایت ایجاد رضایت وجدان اوست.

تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.