تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر : 34197

مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه):مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) که روز شانزدهم خردادماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور وزیر اقتصاد،

Print Friendly, PDF & Email
مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه):مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) که روز شانزدهم خردادماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بردارد، علاوه‌بر شاخص‌های کمّی، باید ازنظر کیفی نیز تحولات بنیادین اقتصادی در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند.

 

به گزارش  دنیای اسرار: محمدیاسر طیب‌نیا اظهار کرد: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی است یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در مورد ایرانِ آباد، پیشرفته و قوی صحبت می‌کنیم، باید به موضوع رشد اقتصادی توأم با تغییرات بنیادی توجه داشته باشیم.
وی گفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بردارد، علاوه بر شاخص‌های کمّی، باید ازنظر کیفی نیز تحول بنیادین اقتصادی در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند. تراز تجاری، توزیع ثروت بین قشرهای مختلف، اشتغال‌زایی و… ازجمله تحولات دیگری است که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد. نقش صنعت فولاد در بسیاری از این شاخص‌ها نقشی اساسی است. اولین شاخصی که در توسعه اقتصادی مطرح است تولید ناخالص داخلی است. امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱٫۵درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و درعین‌حال شاهد سهم ۱۷ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت و سهم ۵٫۵ درصدی در کل این میزان هستیم. این در حالی است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه از رشد صنعت فولاد غافل نمی‌شوند و کشورهایی نظیر چین به‌عنوان اولین تولیدکننده فولاد در دنیا و هند به‌عنوان دومین بازیگر جهانی این عرصه که در بسیاری از شاخص‌های کمّی ممتازند، در زمینه فولاد بسیار فعال‌اند و محوریت رشد صنعت فولاد خود را حفظ کرده و به‌سرعت در صنعت فولاد رشد یافته‌اند و همین رشد باعث پیوستن آن‌ها به جرگه کشورهای توسعه‌یافته شده است.
طیب‌نیا افزود: کشورهای دیگر نظیر برزیل، ترکیه و کره جنوبی نیز به همین صورت هستند. صنعت فولاد بخش مهمی از GDP کشورهای مختلف را محقق می‌کند. در کشور ما نیز تولید فولاد ارتباط قابل‌توجهی با تولید ناخالص داخلی دارد و همه این موارد باعث شده ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار بگیرد. شاخص دیگر شاخص‌های تجاری است و پیشی گرفتن صادرات از واردات جزو شاخص‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود؛ به‌طور مثال، حدود ۱۴ درصد از صادرات کشور که معادل ۱۰٫۵ میلیون تن فولاد است از همین بخش مهم تأمین می‌شود که این میزان برابر با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور است. صنعت فولاد برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیرنفتی نقشی محوری خواهد داشت و این موضوع نشان می‌دهد ساختار صنعت فولاد به‌درستی شکل گرفته است. البته این اتفاق نیاز به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و رعایت الزاماتی دارد که مسیر نیل به اقتصاد بدون نفت را هموار می‌کند.

فولاد مبارکه برای توزیع عادلانه ثروت، سال گذشته بیشترین توزیع سود در کشور را داشته است
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، اشتغال‌زایی زنجیره فولاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چون حدود ۲ میلیون نفر از اشتغال کشور که حدود ۹ درصد از کل آن است به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط صنعت فولاد ایجاد شده؛ به‌طور مثال، فولاد مبارکه حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایا و شاخص‌های کیفی صنعت فولاد در کشور است که باعث شده شرکت‌های فولادی به اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه تبدیل شوند. توزیع ثروت با تولید درآمد متفاوت است. در همین خصوص، فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور، در سال گذشته بیشترین توزیع سود را در بازار سرمایه داشته است. این توزیع سود در بین سهام‌داران پرشمار فولاد مبارکه ازجمله سهام عدالت و صندوق تأمین اجتماعی، جمعیتی بالغ‌بر حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. این یعنی در زمینه تحولات بنیادین که پیش از این مطرح شد و توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه، این مدل می‌تواند به‌خوبی کارآمد باشد.

امروز صنایع بزرگ نظیر فولاد مبارکه پیشتاز توسعه زیرساخت‌های کشور هستند
طیب‌نیا عنوان کرد: شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها توسعه اقتصادی به‌واسطه توسعه زیرساخت‌هاست. توسعه اقتصادی بدون ایجاد زیرساخت‌ها معنا پیدا نمی‌کند. در گذشته، دولت‌ها زیرساخت‌ها را می‌ساختند، اما امروز بسیاری از صنایع بزرگ نظیر صنعت فولاد در توسعه زیرساخت‌ها پیشتازند. این صنایع در حوزه‌هایی نظیر نیروگاه‌سازی، انتقال آب، جاده‌سازی، حمل‌ونقل، انرژی و… کارهای مهمی در کشور انجام داده‌اند که به‌طور مثال در ماه آینده، فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: نقش بی‌بدیل صنعت فولاد در تولید انرژی تجدیدپذیر و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی یکی از نقاط قوت این صنعت برای کشور است. فولاد مبارکه با اتخاذ همین سیاست‌ها، پروژه احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را آغاز کرده است. هم ظرفیت نیروگاه خورشیدی و هم ظرفیت نیروگاه بادی چند برابر ظرفیت موجود در کشور است و این میزان نشان‌دهنده همت صنعت فولاد برای آبادی کشور است.
طیب‌نیا گفت: تحقق اقتصاد بدون نفت با تحولات اساسی و تغییرات چشمگیر در ساختار تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور محقق می‌شود. البته تحقق بیش از ۵ درصد از GDP توسط صنعت فولاد، تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور است؛ ولی باید این تحول به نحو بهتری رقم بخورد و همان‌طور که گفته شد، تحول باید ساختاری و بنیادین باشد، ولی متأسفانه گاهی شاهد رقم خوردن اتفاقاتی برخلاف این سیاست‌گذاری‌ها هستیم. در حوزه سیاست‌های اقتصادی باید مشاغل به سمت مشاغل فناورانه و نوآورانه برود. این امر در فولاد مبارکه با تولید فولاد زنگ‌نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدید فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی محقق شد.
وی افزود: سودآوری برخی از شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه ناشی از عملکرد مناسب این شرکت در زمینه تولید و به کار بستن چنین سیاست‌هایی است؛ درحالی‌که برخی به شایعاتی نظیر استفاده از رانت توسط شرکت‌های سودآور کشور دامن می‌زنند. امروز فولاد مبارکه انرژی موردنیاز خود را با قیمتی بیشتر از بازارهای جهانی خریداری می‌کند و به‌طور مثال، گاز موردنیاز این شرکت با قیمتی هم‌تراز با بازارهای جهانی تأمین می‌شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته فولاد مبارکه با افزایش حدود ۸ برابری قیمت برق مواجه شده و امروز این شرکت برق موردنیاز خود را به قیمتی معادل برق صادراتی خریداری می‌کند. این شرکت طی ۱۴ ماه، با خلق یک رکورد حیرت‌آور، نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا را راه‌اندازی کرده است. فاز اول و دوم این نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ازنظر رکورد زمان ساخت کم‌نظیر است. این نیروگاه می‌تواند بخشی از برق موردنیاز فولاد مبارکه را تأمین کند و در آینده نزدیک، تأمین‌کننده برق شبکه باشد.
وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل یکی از اتفاقات دیگری است که فولاد مبارکه نیز همگام با صنعت فولاد کشور در آن سرمایه‌گذاری کرده است. عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکومتیو برای صنعت ریلی کشور بخشی از این اقدامات بوده و البته در زمینه‌های مختلف دیگر نیز اقدامات خوبی انجام شده است. دلیل این سرمایه‌گذاری چند برابر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل طی ماه‌های اخیر است که ما را نسبت به رقبای بین‌المللی در این رقابت تضعیف می‌کند.
طیب‌نیا تأکید کرد: هزینه‌های نیروی انسانی و اشتغال‌زایی نیز چندین برابر شاخص‌های بین‌المللی هم در صنعت فولاد و هم در صنعت کشور است. صنعت فولاد به‌نوبه خود اشتغال‌زایی خوبی در کشور ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال، فولاد مبارکه مجموعاً ۴ هزار نفر را در توسعه‌ها و ساختار اصلی خود به کار مشغول ساخته است.
وی عنوان کرد: ساختارهای اقتصادی کشور نیازمند تحول است. امروز حدود ۹۰ درصد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و تنها ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که یا سهم کشاورزی باید در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد یا این میزان از مصرف در صنعت کشاورزی کشور باید موردبازنگری قرار بگیرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: ۳۳ درصد از میزان مصرف برق در کشور که چیزی حدود شش برابر استانداردهای بین‌المللی است به بخش خانگی مربوط می‌شود. همچنین به‌طور میانگین یک‌سوم میانگین سالانه مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است که این موضوع نیز جای تأمل دارد و باید در این زمینه تغییرات بنیادی مدنظر قرار بگیرد.

صنعت فولاد از مزیت‌های اساسی کشور است
وی گفت: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها به‌جای تقویت نقاط قوت، این شاخص‌های مهم را هدف گرفته است. امروز صنعت فولاد کشور یک صنعت موفق و از مزیت‌های کشور است و اگر در حوزه سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری و هزینه نهاده‌ها کاری برای بهبود سیاست‌ها نکنیم، این صنعت از مزیت خارج می‌شود و این اتفاق بسیار نادرست است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی:
خروج از سیاه‌چاله رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال گذشته

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در سال گذشته با بازیگران مهم هماهنگی صورت گرفت و از رشد سرمایه‌گذاری منفی ۵ به رشد ۷٫۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیدیم. بر این اساس از سیاه‌چاله رشد منفی سرمایه‌گذاری خارج شدیم.
وی اظهار داشت: در نظام بانکی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها از ۸۳ درصد در اسفند ۱۴۰۰ به ۸۵ درصد در اسفند سال قبل رسید که این مورداستفاده بیشتر فعالان اقتصادی از تسهیلات را نشان می‌دهد.
خاندوزی خاطرنشان کرد: هم‌زمان مطالبات جاری ریالی از ۴٫۸ درصد اسفند ۱۴۰۰ به ۴٫۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسید که مقداری بهبود داشته است. تسهیلات خرد از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ۱۶۵ درصد افزایش یافته است.
وزیر اقتصاد ضمن اشاره به عملکرد مثبت بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ به‌طور مثال، افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ همت به ۲۸۴ همت یکی از اتفاقات خوبی است که رقم خورده و در کنار آن رشد اوراق شرکتی و تأمین مالی این شرکت‌ها نیز حاکی از افزایش ۴ برابری تأمین مالی دارد.
خاندوزی گفت: رشد مستقل صنعت مالی یا مالی‌سازی اقتصاد به‌نوبه خود در حوزه رشد اقتصاد و تولید ملی امری مطلوب نیست و صنعت مالی باید رشدی متناظر با بخش واقعی اقتصاد داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیازمند سیاست‌های ایجابی در حوزه اعتبارات هستیم اظهار داشت: بخش مالی نباید در خدمت انگیزه‌های سفته‌بازانه غیرمولد قرار گیرد. بر این اساس، حضور مؤسسات مالی ناتراز که هزینه‌های جاری خود را از طریق اضافه‌برداشت از بانک مرکزی تأمین می‌کنند، قابل‌تحمل نیست. البته این مشکل به‌صورت جدی‌تری در سال جاری علاج خواهد شد.
وزیر اقتصاد با اشاره به محور دوم تحلیل خود در حوزه صنعت مالی گفت: در سال گذشته از رشد سرمایه‌گذاری منفی ۵ به رشد ۷٫۷ درصد رسیدیم. بر این اساس از سیاه‌چاله رشد منفی سرمایه‌گذاری خارج شدیم.
وی افزود: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه‌گذاری باشد؛ بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد. این اقدام با هدف توسعه سرمایه‌گذاری انجام گردید. بر این اساس بانک‌ها مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم پیدا کردند.
وزیر اقتصاد بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های بدون اولویت‌بندی قابل‌قبول نیست. راهبرد خروج از سرمایه‌گذاری‌های غلط پیشین مانند الگوی‌ موفق سرمایه‌گذاری بانک‌ها در دهه ۶۰ شمسی در دستور کار قرار گرفته است. نگاه متفاوت ما با دولت قبل در همین مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌هاست.
خاندوزی با اشاره به محور سوم، یعنی حوزه‌هایی مثل فاکتور و تضمین، تأکید کرد: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار طرح خوبی در این حوزه تصویب شد. به‌عنوان وزارت اقتصاد مخالف دست‌گردانی صندوق توسعه ملی در پروژه‌های جاری هستیم و بهترین کار این است که صندوق توسعه ملی دست‌اندرکار ایجاد صنایع جدید و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی باشد. در این راستا ورود سرمایه‌گذاران بیمه‌ها نیز می‌تواند ۵ ضلعی توسعه سرمایه‌گذاری در کشور را تکمیل کند. ترکیب بین ابزارهای صنعت مالی در این نمایشگاه می‌تواند این موضوع را محقق کند تا با پیشنهاد قابلیت‌های موجود، اقتصاد کشور نیز ارتقا یابد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:
فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ و سودآور بازار سرمایه است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز طی سخنانی در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی گفت: از همین نمایشگاه امسال، بحث قرارداد آتی سهام را راه‌اندازی خواهیم کرد که به ثبات بازار کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه طی این دو سال که از ریزش بازار سرمایه می‌گذرد، اتفاقات زیادی رخ داده است، ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی است تا از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های صنعت مالی رونمایی شود و این امر فرصت طلایی برای دانش مالی و سرمایه‌گذاری عموم مردم و سرمایه‌گذاران خواهد بود.
رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی مرکز افکارسنجی بازار سرمایه خبر داد و گفت: سواد مالی یکی از مؤلفه‌های مهم در قرن حاضر است. مرکز افکارسنجی که توسط سازمان بورس راه‌اندازی شده در راستای توسعه سواد مالی در سطوح مختلف است. در صنعت مالی بخش خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارد. بین ۱۰ کارگزار برتر، کارگزاری‌های خصوصی به چشم می‌خورند. بخش عمده خدمات بازار سرمایه در حال حاضر توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود و شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تماماً از بخش خصوصی هستند.
عشقی ادامه داد: بخش خصوصی کارهای بزرگی در این بازار انجام داده‌ و ما از این بخش حمایت می‌کنیم. ان‌شاءالله این کار در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت. افزایش مشارکت مردم و مردمی‌سازی اقتصاد تنها راه تحقق رشد تولید است. یکی از برنامه‌های ما پذیرش بخش خصوصی واقعی در بازار سرمایه است.
رئیس سازمان بورس افزود: در خصوص تأمین مالی، تأکید ما بر انتشار اوراق بدهی یا اوراق مالی اسلامی توسط بخش خصوصی است که در سال گذشته نزدیک به سه برابر شد و امسال قصد داریم بازهم آن را افزایش دهیم. همچنین پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی در بورس و فرابورس قطعاً بیشتر از گذشته خواهد بود و تأمین مالی بخش خصوصی در سال جاری از دیگر کارویژه‌های سازمان بورس است.

موافقت اصولی صندوق بازنشستگی تکمیلی به‌زودی صادر می‌شود
عشقی در خصوص نمایشگاه و اتفاقات نوینی که در آن رونمایی می‌شود تأکید کرد: تعریف مسیر سبز تأمین مالی برای شرکت‌های بزرگ از دیگر دستور کارهای سازمان است که در این نمایشگاه دیده می‌شود. همچنین الکترونیکی کردن اکثر فرایندهای مجوزهای تأمین مالی و انتشار اوراق بهادار و آموزش نحوه تأمین اوراق بدهی که تمامی فرایندهای انتشار اوراق و تأمین مالی از بازار سرمایه را به روش ساده آموزش می‌دهد در نمایشگاه وجود دارد. صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از دیگر اتفاقاتی است که بعد از این نمایشگاه رقم می‌خورد.
عشقی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی بازار سرمایه دوطرفه شدن بازار است. قراردادهای آتی سهام به‌زودی راه خواهد افتاد که این موضوع قطعاً به ثبات بیشتر بازار کمک خواهد کرد.

شرکت فولاد مبارکه در سودآوری بورس و ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سهامداران نقش مؤثری دارد
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در سومین روز از نمایشگاه بین المللی صنعت مالی در جریان بازدید از غرفه فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است که در سودآوری بورس و ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سهام‌داران نقش موثری دارد.
وی با تأکید بر اینکه حمایت از حقوق سهام‌داران دغدغه جدی سازمان بورس است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بنیادی شرکت ها پیش‌بینی می‌کنیم سال ۱۴۰۲ سال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود و انتظار بازاری پرنشاط و سودآور را داریم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛
فولاد مبارکه یک ثروت ملی است و باید از آن حمایت شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی گفت: زیر سؤال بردن سودآوری شرکت‌ها آدرس غلط دادن به مردم است.
مهدی طغیانی تصریح کرد: آدرس درست این است که شرکت‌های تولیدی به‌اندازه سرمایه خود باید سودآوری داشته باشند. از صنایعی نظیر فولاد مبارکه که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، پیشران اقتصاد کشور بودند باید حمایت کرد؛ چراکه این شرکت یک ثروت ملی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:
پیشرفت فولاد مبارکه ارتباط مستقیمی با پیشرفت کل صنعت کشور دارد

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یک صنعت مادر در کشور به شمار می‌رود که پیشرفت آن ارتباط مستقیمی با پیشرفت بسیاری از بخش‌های صنعتی کشور دارد. به‌طورکلی حمایت همه‌جانبه از تولید بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران:
رشد ۲۰۰ درصدی شرکت‌کنندگان در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی

سید احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران نیز در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) گفت: این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعت مالی کشور است که رشد ۲۰۰ درصدی در شرکت‌کنندگان را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این صنعت و تفاوت آن با حوزه‌های دیگر این است که صنعت مالی کشور طی ۵ سال اخیر خلاقیت‌های خوبی را از خود به جا گذاشته که استارت‌آپ‌ها تأثیرات خوبی در این حوزه گذاشته‌اند و امسال نیز میزبان بسیاری از این استارت‌آپ‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران افزود: امروز حذف برخی از ارزهای خارجی و استفاده از ابزارهای مالی رونمایی می‌شود که در قالب ضمانت‌نامه بانکی بین یک بانک ایرانی و بانک روسی منعقد خواهد شد تا بتوانیم به‌زودی با پول ملی خود برنامه‌های تجاری را با کشورهای دیگر پیگیری کنیم.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه:
سودآوری، فلسفه وجودی بنگاه‌های اقتصادی است

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: فولاد مبارکه ترکیبی از سرمایه‌گذاران نهادی و حقیقی دارد که در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد سهام شناور آزاد شرکت در بازار سرمایه است.
وی ادامه داد: سهام‌داران عدالت عمدتاً از اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند و اگر این سودآوری را به آن‌ها اعطا کنیم، یک منبع خوب مالی برایشان خواهد بود؛ در نتیجه‌بخش عمده سود تقسیم شده شرکت به اشخاص حقیقی داده می‌شود.
کویتی توضیح داد: بخش دیگر سود نیز به سهام‌داران نهادی تعلق می‌گیرد. برای مثال ۱۷ درصد از آن به دولت اعطا می‌شود و مقداری نیز به سهام‌داران نیمه‌دولتی برمی‌گردد. در نهایت در سال گذشته که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تقسیم سود انجام گرفت، عمده آن به جیب سهام‌داران حقیقی و سهام‌داران عدالت واریز شد. این تقسیم سود برای فولاد مبارکه چالش بزرگی بود، اما سهام‌داران نیز انتظار دارند و ارزش شرکت نیز به تقسیم سودهایی است که انجام می‌گیرد.
معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از ابتدای عرضه فولاد مبارکه در بورس اوراق بهادار تا کنون، این شرکت بازدهی بیش از
۷۶ هزار و ۵۰۰ درصدی داشته که این امر مرهون سودآوری‌ها و توسعه‌های شرکت بوده است. اگر مجموعه فولاد مبارکه قصد داشت بدون این ارزش‌آفرینی‌ها به فعالیت خود ادامه دهد، به غده‌ای در اقتصاد کشور تبدیل می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر وضعیت فولاد مبارکه به‌گونه‌ای است که به‌عنوان یک صنعت پیشرو مطرح است و عملکرد آن در کشور مثال‌زدنی است.
وی در خصوص سودآوری فولاد مبارکه گفت: بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌شوند تا در انتها سودی برای سهام‌داران خود داشته باشند و فولاد مبارکه نیز از این قاعده مستثنا نیست. عملکرد و بهره‌وری مناسب این شرکت طی سال‌های گذشته منجر به سودآوری خوبی شده و ان‌شاءالله در سال‌های آتی نیز این روند ادامه یابد.
کویتی با اشاره به نگاه تخریبی به سودآوری شرکت‌های بزرگ کشور که اخیراً به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: انتقادی که اخیراً وارد می‌شود این است که چرا فولاد مبارکه سودآوری دارد. به نظر من این انتقاد درست نیست؛ زیرا انتقاد باید سازنده باشد، نه مخرب. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هدف بنگاه‌های اقتصادی کسب سود و ایجاد منفعت برای سهام‌داران است، زیرا اگر این موضوع مدنظر نباشد، کل تئوری‌های اقتصادی زیر سؤال می‌رود. وقتی می‌خواهند شرکتی را ایجاد یا صنعتی را تأسیس کنند، از همان ابتدا مطالعات اقتصادی انجام می‌شود که آیا در پی این تأسیس، سودآوری وجود دارد یا خیر.
وی افزود: شرکت فولاد مبارکه توانسته با بهره‌وری مناسب، در این زمینه خوب عمل کند و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی خود، سودآوری خوبی برای سهام‌داران خود داشته باشد. در نتیجه، این انتقاد نابه‌جاست و از نظر اهالی بازار سرمایه و متخصصان حوزه اقتصاد این انتقاد سازنده نیست.

شرکت‌های بزرگ فولادی در دنیا دوبرابر تورم کشور خود سودآوری دارند
کویتی تأکید کرد: حاشیه سود شرکت‌های بزرگ تولیدی فولاد در دنیا حدوداً دو برابر میزان تورم در آن کشور است و با توجه به تورم حدود
۴۰ درصدی در کشور، سودآوری شرکت فولاد مبارکه یک سودآوری کاملاً درست و منطقی است.

عوامل سودآوری فولاد مبارکه
وی درباره عوامل سودآوری فولاد مبارکه تشریح کرد: چندین عامل در فولاد مبارکه منجر به سودآوری شده است. اولین موضوع توسعه‌هایی است که از همان ابتدا در شرکت اجرایی شده است. این شرکت با نگاهی توسعه‌نگرانه، تمام فرایندهای خود، حتی فرایندهای پشتیبانی و تولید خود را همواره با رویکرد افزایش ظرفیت‌ها توسعه داده است. با همین رویکرد میزان تولید افزایش یافته و به دنبال آن هزینه‌ها کمتر شده است و در نتیجه سودآوری در مقیاس یادشده حاصل شده است.
معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه ادامه داد: دومین عامل سودآوری فولاد مبارکه این است که این شرکت توانسته از ظرفیت‌های تولیدی خود با حداکثر بهره‌وری استفاده کند. فولاد مبارکه نه‌تنها از ظرفیت‌های اسمی استفاده کرده، بلکه برخی اوقات فراتر از این ظرفیت‌ها به تولید پرداخته و این افزایش بهره‌وری منجر به افزایش سودآوری در این شرکت شده است.
کویتی افزود: عامل دیگری که منجر به افزایش سودآوری در فولاد مبارکه شده بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص در این شرکت است. این امر باعث می‌شود از تکنولوژی و تجهیزاتی که با نگاه توسعه‌نگرانه ایجاد شده، با این نیروی بهره‌ور و متخصص، بهتر استقفاده شود و در نتیجه شرکت رشد بیشتری داشته باشد. همه این عوامل در کنار هم باعث شده فولاد مبارکه به جایگاه کنونی خود برسد و ان‌شاءالله در آینده نیز با افزایش ظرفیت‌و بهره‌وری، سودآوری‌های بهتری برای سهام‌داران داشته باشد.
وی بیان کرد: اگر از منظر بازار سرمایه نیز بررسی کنیم، هنگام سرمایه‌گذاری در یک شرکت، اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آن شرکت سودآور است یا خیر. تردیدی نیست که اگر شرکتی سودآور نباشد، اساساً منطق اقتصادی برای سرمایه‌گذاران ندارد. با نظر به فعالیت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که این شرکت همواره لیدر بازار سرمایه بوده و ازآنجا‌که بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشورهاست، فولاد مبارکه در این زمینه نیز توانسته نقش قابل قبولی داشته باشد و در شاخص‌سازی بورس و رشد بازار سرمایه کمک شایانی در جذب سرمایه‌های سرگردان داشته باشد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.