تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر : 34250

رشد تدریجی تهدید ها و آسیب ها در فضای مجازی

رشد تدریجی تهدید ها و آسیب ها در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان در گفتگوی زنده برنامه”صبحونه”صدا وسیمای مرکز اصفهان از رشد تدریجی تهدید ها و آسیب ها در فضای مجازی به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی از ابتدای سال جاری تا کنون در استان خبرداد. به گزارش  دنیای اسرار:سرهنگ”سید مصطفی مرتضوی” در گفت وگوی زنده برنامه تلویزیونی صبحونه صدا و سیمای مرکز اصفهان

Print Friendly, PDF & Email

رئیس پلیس فتا استان در گفتگوی زنده برنامه”صبحونه”صدا وسیمای مرکز اصفهان از رشد تدریجی تهدید ها و آسیب ها در فضای مجازی به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی از ابتدای سال جاری تا کنون در استان خبرداد.
به گزارش  دنیای اسرار:سرهنگ”سید مصطفی مرتضوی” در گفت وگوی زنده برنامه تلویزیونی صبحونه صدا و سیمای مرکز اصفهان پیرامون نفوذ فضای مجازی در جامعه و پیشگیری از ابتلای شهروندان به آسیب های این فضا بیان داشت: امروزه به نسبت وسعت و گستردگی استان اصفهان در کشور، شاهد نفوذ بالای فضای مجازی در بین همشهریان هستیم و حتی می شود عنوان کرد که بیش از ضریب جمعیتی خودمان نفوذ فضای مجازی را داریم که نشان دهنده این است که فضای مجازی در جامعه کاربردی شده و همه شهروندان به نوعی از این فضا استفاده می کنند.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون در استان متأسفانه شاهد رشد تدریجی تهدید ها و آسیب ها در فضای مجازی هستیم که عمده این تهدیدات در فضای مجازی در حوزه مسائل اقتصادی است مثل برداشت های غیرمجاز از حسابهای بانکی شهروندان وکلاهبرداری ها که شهروندان آسیبذیری بیشتری در این حوزه دارند و علت آن هم می توان این باشد که شهروندان ما نسبت این فضا یک مقدار اطمینان و خوشبینی زیادی دارند و همه چیز را ایمن نگاه کرده و تصور میکنند همه افراد درفضای مجازی سالم و قانونمند هستند.
رئیس پلیس فتای استان تصریح کرد: همچنین خوشبختانه در بعضی از عناوین مجرمانه مثل جرایم اخلاقی، مزاحمت ها، نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد روند کاهشی را داشته ایم که یکی از علت های آن گرایش اکثر شهروندان به سمت پیام رسان های بومی و داخلی است.
این مقام انتظامی درخصوص پیشگیری از برداشت های غیرمجاز از حساب شهروندان گفت: شهروندان با رعایت چند نکته کوچک ولی خیلی مهم واینکه همیشه این نکات را در ذهن خودشان داشته باشند می توانند به سلامتی از کنار این تهدید گذر کنند.
سرهنگ مرتضوی ادامه داد: در برخی موارد با شهروندان تماس تلفنی گرفته می شود و یا پیامکی برای آن ها ارسال می شود مبنی بر برنده شدن در جشنواره و قرعه کشی های مختلف و از آن ها می خواهند به لینک ارسالی در پیامک ورود کرده و یا کدی که برای آن ها ارسال شده است را اعلام کنند و به ظاهر جایزه را به حساب شهروند واریز کنند در صوتی که نه تنها جایزه ای درکار نیست بلکه این کد در واقع کد دستری هکر هست به سامانه ها و برنامه های بانکی شهروند.
وی گفت: همچنین این روزها پیامک هایی تحت عنوان اینکه جهت جلوگیری از حذف مشخصات از لیست دریافت کنندگان سهام عدالت و یا دسترسی به صورت وضعیت سهام و یارانه و … از طریق ورود به لینک ارسالی نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنید که ما این لینک ها را تحت عنوان لینک های آلوده می شناسیم یعنی وقتی وارد این لینک شدیم و برنامه پیشنهادی را نصب کردیم این برنامه به تمامی منابع اطلاعاتی گوشی به خصوص سامانه پیامکی دسترسی پیدا می کند و همچنین این برنامه ها درخواست ثبت اطلاعات کارت بانکی افراد را می کند که به محض ثبت اطلاعات هکر با دسترسی به پیام های رمز دوم کارت بانکی می تواند به راحتی حساب های بانکی را تخلیه کند.
رئیس پلیس فتا استان به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان به این پیامک ها و تماس های دریافتی و یا پیام هایی که در شبکه های اجتماعی بومی و غیر بومی با این مضامین دریافت میکنند اعتماد نکنند و فریب جذابیت ها و انگیزه های مالی دروغین که در بعضی از این پیام ها هست را نخورند که انشاالله از این موضوع نیز آسیب نبینند.
این مقام انتظامی در پایان با اشاره به افزایش میل به حضور در فضای مجازی به علت جذابیت محتواها ، تفریح و بخشی از کارها و خدمات که در این بستر عرضه می شود خاطر نشان کرد: نحوه استفاده صحیح از این فضا بسیار مهم است و متأسفانه برای خود و فرزندانمان محدودیت زمانی استفاده از این فضا را مشخص نمی کنیم و این فضا بدون محدودیت در اختیار فرزندانمان قرار می گیرد. لذا لازم است دامنه زمانی استفاده از این فضا را برای فرزندان به شدت کنترل کرده و حین استفاده از فضای مجازی به عنوان یک راهنما در کنار فرزندانمان باشیم و آن ها را تنها نگذاریم زیرا اگر تک تک افراد جامعه از این فضا خوب و مثبت استفاده کنیم و حین استفاده ازفضای مجازی نیم نگاهی هم به آسیب های آن داشته باشیم و از آسیب پذیری خود و اطرافیانمان جلوگیری کنیم می توانیم بگوییم که یک کاربر موفق در فضای مجازی هستیم.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.