تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر : 34253

تلاش اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی

تلاش اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی

در همایش بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش عنوان شد: تلاش اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی در همایش بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش، عنوان شد اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در

Print Friendly, PDF & Email

در همایش بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش عنوان شد:

تلاش اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی

در همایش بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش، عنوان شد اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان در بازار جهانی وارد عمل خواهد شد.روایتگری در فرش دستباف، ضامن اعتلای جایگاه این هنر صنعت در عرصه بین‌المللی است  

به گزارش  دنیای اسرار: فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در این همایش که با حضور مقامات کشوری و استانی در پارلمان بخش خصوصی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه طرح و نقش‌های فرش ایرانی بیانگر پیام‌هایی از جمله عشق، عرفان، محبت، فلسفه و وحدت ادیان برای جهانیان است، افزود: نقش مایه فرش دستباف ایرانی، نشأت گرفته از سرزندگی و شادی ایرانیان می باشد. 

وی گفت: فرش ایرانی برای حفظ و احیای جایگاه آن در بازارهای جهانی نیازمند محتوای قوی و تحقیقات ویژه در این عرصه است. رافع بر ضرورت توجه به هنر نقش‌ها، رنگ‌ها و روایت‌های داستانی در هنر صنعت فرش ایرانی تاکید کرد همچنین خواستار تلاش برای اخذ گواهی اصالت و شناسنامه دار کردن فرش دستباف شده و به تشریح اقدامات مرکز ملی فرش ایران در این زمینه پرداخت. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران، ایجاد نظام ارزیابی فرش و دارا بودن خدمات پس از فروش را نیز باعث جایگاه ویژه این هنر صنعت در سطح جهان دانست.  

رافع در ادامه، ضمن تشریح اقدامات این مرکز به منظور اعتلای جایگاه فرش ایرانی در سطح بین‌الملل و کمک به رفع مشکلات بافندگان، حذف مالیات بر ارزش افزوده از مواد اولیه اصلی وارداتی فرش دستباف با کمک بخش خصوصی، دریافت مجوز اولین مرکز رشد تخصصی فرش دستباف برای ثبت ایده و تجاری سازی آن، برگزاری جشنواره‌های خلاقیت و نوآوری، تشکیل ستاد راهبری فرش و…. را از جمله اقدامات مرکز ملی فرش نام برد.  

وی همچنین خواستار برگزاری کارگروه تخصصی فرش دستباف اصفهان به صورت منظم با حضور استاندار در راستای رفع موانع رشد تولید، مهار تورم در حوزه تامین مواد اولیه و تسهیلگری امور دست اندرکاران این حوزه و توسعه صادرات هنر صنعت فرش دستباف اصفهان شد و از ارائه پیشنهادات خوبی در برنامه هفتم توسعه به منظور حمایت از دست اندرکاران فرش دستباف و تسهیلگری در این زمینه خبر داد.  

حمایت همه جانبه اتاق بازرگانی اصفهان برای احیاء جایگاه فرش دستباف اصفهان در بازار جهانی 

در ادامه علی صفرنورالله  عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش، بر نقش مهم توسعه هنر و ارج گذاشتن بر جایگاه هنرمندان در رفع معضلات بیکاری و شکوفایی اقتصادی تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این مقوله، فرش دستباف ایرانی و صنایع دستی، بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داده است که با همکاری بخش خصوصی و دولت می‌توان این جایگاه را احیا نمود. 

 وی یکی از وظایف اتاق‌های بازرگانی را توسعه و بهبود محیط کسب و کار و ایجاد تعامل سازنده با اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف صادراتی معرفی کرد و افزود: از این طریق می توان صادرات فرش و صنایع دستی ایرانی را ساماندهی نمود.  

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود از همراهی و حمایت حداکثری پارلمان بخش خصوصی اصفهان از هنر صنعت فرش دستباف و صنایع دستی و صادرکنندگان این صنایع خبر داد و گفت: آماده هستیم تا با همفکری یکدیگر ساز و کار افزایش صادرات صنایع دستی و فرش را ایجاد کنیم.   

وزارت صمت حامی رشد و شکوفایی صنایع دستی ایرانی است 

همچنین امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز ضمن اشاره به ارزش افزوده بالای مادی و معنوی صنایع دستی و فرش دستباف ایرانی گفت: وزارت صمت حامی رشد و شکوفایی صنایع دستی ایرانی است.  

در ادامه این همایش، مطالبی در خصوص جایگاه صنایع دستی در توسعه پایدار از سوی رئیس دانشگاه هنر اصفهان ارایه شد. همچنین ضمن رونمایی از سند ثبت جهانی فرش جوشقان و مستند فرش، از برگزیدگان پانزدهمین المپیاد فرش دستباف، دانشجویان ممتاز فرش و صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان و اعضاء انجمن‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و صنایع دستی استان اصفهان تقدیر شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.