تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 34450

لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی

لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی

ر دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان تاکید شد؛ لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره به وجود ضوابط خاص شهری در اصفهان گفت: نیاز است آنچه که به عنوان

Print Friendly, PDF & Email

ر دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان تاکید شد؛
لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره به وجود ضوابط خاص شهری در اصفهان گفت: نیاز است آنچه که به عنوان چارچوبی برای طرح جامع، تفصیلی و طرح‌های بالادستی شهرها در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود یکپارچه نباشد.
به گزارش  دنیای اسرار؛ دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران صنعت ساختمان اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس بزرگان صنعت ساختمان اصفهان در پنل‌های مختلف به ارائۀ مباحث و نظراتشان و در غرفه‌هایی جداگانه به ارائۀ محصولاتشان پرداختند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این اجلاس با ایراد سخنرانی، به تشریح مباحثی پیرامون وضعیت ساخت و سازها در اصفهان، پروژه‌های حائز اهمیت این شهر، قدمت و تمدن اصفهان و معماری آن پرداخت و خواستار تدوین قوانینی خاص در حوزه معماری اصفهان شد.

وی اظهار داشت: اصفهان به لحاظ دارا بودن شاخصه‌هایی، همواره متمایز از سایر شهرهای کشور بوده و قطعاً می‌تواند در تراز شهرهای بزرگ دنیا باشد لذا هرگونه تصمیم‌گیری برای این شهر دقت بسیاری را می‌طلبد.

قاری‌قرآن اذعان داشت: با نگاهی به مطالعات پایه شهر اصفهان مباحث طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح تفصیلی بازنگری در می‌یابیم آنچه که بزرگان در گذشته شکل دادند و پایه‌گذاری کردند مبانی را ایجاد کرده و دستاوردهایی را داشته است که ضوابط خاص اصفهان است و در طرح تفصیلی بازنگری نیز اعمال شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص و ویژه اصفهان عنوان کرد: پروژه میدان امام علی (ع) یکی از این پروژه‌هاست که دارای بُعدهای مختلفی بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این پروژه در قلب اصفهان و در نقطه‌ای که بالای ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و سه دوره پایتختی اصفهان در آن شکل گرفته، انجام پذیرفت.

وی با اشاره به پروژه سالن اجلاس اصفهان اذعان داشت: در این پروژه نگاه جامعی در ابعاد مختلف شکل گرفت همچنین در مبحث طراحی این پروژه به اصطلاحِ “اصفهان نصف جهان” توجه شده و در مبحث ساخت آن نیز دقت زیادی صورت گرفته است.

قاری‌قرآن با بیان اینکه از اصفهان در قالب آثار آن یاد می‌شود گفت: در ۴۰۰ سال گذشته روند رو به رشدی در این زمینه وجود نداشته و بسیاری از آثار نیز در بعضی از مقاطع زمانی دچار زوال و بی‌توجهی شده است لذا این مباحث نشان می‌دهد که در حال حاضر علاوه بر اینکه ضروری است میراث گذشته تحت عنوان بافت تاریخی، گسترش، توسعه و احیا شود، نیاز است مباحث جدید و به روز هم اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: در حوزه ساخت نیاز به یک تحول اساسی است بعبارتی می‌بایست از ساخت سنتی معمارگانه که یک معمار ساخت را انجام می‌داد به سمت ساخت مهندسی انتقال پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: در کنار ورود تکنولوژی به شهر مبحثی که حائز اهمیت است این است که شهر را به عنوان آنچه که موجودیت دارد در چه وضعیتی رها کرده و چگونه نگهداری و به نسل آینده برسانیم.

وی با بیان اینکه در بعضی از دوره‌ها بافت‌های داخلی و مرکزی شهر اصفهان مورد غفلت قرار گرفته‌اند گفت: متاسفانه این مناطق که با ارزش‌ترین نقاط شهر است به دلایل مختلف از داخل دچار پوکی شده و ساکنین آن به دلیل مهیا نبودن شرایط مناسب زندگی آن مناطق را ترک کردند و به معضلی برای شهر تبدیل شده است.

قاری‌قرآن افزود: بخشی از این موضوع برمی‌گردد به مطالعات بالادستی روی شهرها تحت عنوان طرح جامع و از این قبیل مطالعات که به نظر می‌رسد نیاز است آنچه که به عنوان چارچوبی برای طرح جامع، تفصیلی و طرح‌های بالادستی شهرها در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود یکپارچه نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بافت فرسوده و ناکارآمد اصفهان و معضلات آن اشاره کرد و گفت: نگاه ما به بافت فرسوده نگاه زیرساختی است.

گفتنی است: تقدیر از معماران و سازندگان منتخب سال، تجلیل از کارآفرینان برتر صنعت ساختمان، معرفی پروژه‌های شاخص شهر اصفهان، برگزاری پنل‌های مختلف معماری و ساخت‌وساز از نگاه کارشناسان و تحلیل گران و… ازجمله محورهای این برنامه است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.