تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد خبر : 35244

جامعه‌محوری یکی از برنامه‌های دانشگاه اصفهان

جامعه‌محوری یکی از برنامه‌های دانشگاه اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:حسین هرسیج در نشست خبری بااصحاب رسانه  با بیان اینکه دانشگاه اصفهان به دنبال تحول در سیستم‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی است، یادآور شد: در این زمینه، تحول با محوریت «جامعه‌محوری» یکی از برنامه‌های دانشگاه اصفهان است، یعنی با توجه به مسائل جامعه در حوزه شهر، استان، کشور و همچنین

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:حسین هرسیج در نشست خبری بااصحاب رسانه  با بیان اینکه دانشگاه اصفهان به دنبال تحول در سیستم‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی است، یادآور شد: در این زمینه، تحول با محوریت «جامعه‌محوری» یکی از برنامه‌های دانشگاه اصفهان است، یعنی با توجه به مسائل جامعه در حوزه شهر، استان، کشور و همچنین در زمینه فعالیت‌های بین المللی و منطقه، متناسب با چالش‌هایی که وجود دارد، طرح‌ها و برنامه‌ها مطرح می‌شوند.
وی گفت:من و همکارانم سعی کردیم متناسب با رویکرد تعریفی فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این مرکز را توسعه دهیم.
هرسیج افزود: یکی از مشکلات اساسی دانشگاه و حوزه‌های علمیه به جایی باز می‌گردد که تا حدودی از مسائل جامعه دور هستند و همین موضوع در حوزه‌های مختلف قابل مشاهده است. اینکه از منابع استفاده می‌شود و مشکلی از جامعه رفع نمی‌شود، صحیح نیست. مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار در حال حاضر به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده است که در این زمینه رفع آن با صنایع مختلف وارده مذاکره شده‌ایم تا به مرور زمان این قبیل مشکلات را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه ایجاد نشوند، نمی‌توانند گره‌ای از مشکلات مردم بگشایند و این فرایند نیز نتیجه‌ای جز افزایش جمعیت دانش آموختگان و تحمیل هزینه‌ بر دوش جامعه نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه اصفهان با یادآوری افزایش تعداد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته گفت: تعداد زیادی از دانشگاه‌ها بواسطه سیاسی کاری ایجاد شده‌اند و اکنون کشور تاوان افزایش نابجای تعداد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته را می‌دهد بنابراین در این مراکز علمی باید تغییر و تحولی پیدا شود.
وی افزود: آموزش عالی نیازمند جراحی و تحول در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی ضروریست و باید رویکرد دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه تعریف شود که البته این امر دشواری است که باید مُحقق شود.
هرسیج ادامه داد: سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی از طریق وزارت علوم صورت می‌پذیرد و در حال حاضر سیاست این وزارتخانه تجمیع دانشگاه‌هاست و آموزش عالی نیاز به جراحی دارد.
رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها باید “مأموریت محور” باشد و باید تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده از ایده تا ایجاد ثروت در پژوهش‌های دانشگاهی کشور دنبال شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه اصفهان در راستای رفع نیاز صنایع اقداماتی را با کمک “واحد ارتباط با صنعت” انجام داده‌ و در راستای متناسب‌سازی دانش با نیازمندی‌ها، چند رشته جدید را تعریف کرده‌ است.
رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: بزودی در دانشگاه ما، دانشکده علوم و فنون راهبردی راه‌اندازی خواهد شد و مسائلی که در آینده گره‌گشا خواهد بود، در این دانشکده پیگیری می‌شود و این محل می‌تواند در ۲۰ ساله آینده کشور تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی افزود: دانشگاه اصفهان با شهرک علمی تحقیقاتی استان نیز قراردادی منعقد کرده است تا زمینه ورود پژوهشگران رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی در این شهرک مهیا و این رویکرد به توسعه صنایع نرم متناسب با این رشته‌ها منجر شود.
رئیس دانشگاه اصفهان افزود: ما باید در ارتباط با کشورها تنوع ایجاد کنیم، از این رو همایش “دیپلماسی ملل” را در دانشگاه اصفهان با حضور ۱۰ سفیر از کشورهای مختلف برگزار کردیم.
هرسیج گفت: اکنون بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه سوئد دوره گردشگری مشترک ایجاد شده است که این قبیل موضوعات باعث ارتقای هرچه بهتر رتبه دانشگاه می شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان در دوره جدید در عرصه دیپلماسی علمی تفاهمنامه‌های زیادی را با دانشگاه‌های مختلف دنیا منعقد کرده است تا سبد جذب دانشجویان خارجی در این مرکز علمی متنوع شود.

رئیس دانشگاه اصفهان همچنین گفت: غفلت از آموزش تبعات زیادی دارد و جوانان را به سمت اُلگوبرداری از فضای مجازی گرایش می‌دهد و از آنجا که بسیاری از محتویات فضای مجازی را ما تولید نمی‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جوانان کشور با تفکرات ما رشد کنند.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در حوزه فرهنگی و تقویت هویت ملی و اسلامی بصورت جدی وارد شویم تا شاهد رفتارهای ناپُخته جوانانمان نباشیم و باید احساس هویت را در آینده‌سازان این مرز و بوم ایجاد کنیم.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.