تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر : 35786

توسعه شبکه مخابراتی ؛ زیر بنای توسعه در کشور

توسعه شبکه مخابراتی ؛ زیر بنای توسعه در کشور

  در دنیای ارتباطی امروز ، ارتباطات نقش بسیار مهمی را در دستیابی و انتقال اطلاعات صحیح ، مطمئن و سریع دارد. هرچه امکانات ارتباطی وسیع تر و پیشرفته تر باشد، پایدارترو دستیابی به منابع اطلاعاتی افزونتر خواهد بود و به تبع داشتن اطلاعات غنی و به روز، فرد و جامعه را دارای پویایی و

Print Friendly, PDF & Email

 

در دنیای ارتباطی امروز ، ارتباطات نقش بسیار مهمی را در دستیابی و انتقال اطلاعات صحیح ، مطمئن و سریع دارد. هرچه امکانات ارتباطی وسیع تر و پیشرفته تر باشد، پایدارترو دستیابی به منابع اطلاعاتی افزونتر خواهد بود و به تبع داشتن اطلاعات غنی و به روز، فرد و جامعه را دارای پویایی و تحرک سریعتر و معقول تری در همه امور می نماید.

به گزارش دنیای اسرار:اما غالباً برقراری ارتباط و کسب اطلاعات نیاز به امکانات ویژه ای دارد. از میان طیف وسیع امکانات ارتباطی می توان از صنعت مخابرات به مفهوم متعارف در جامعه کنونی نام برد. بنابراین توسعه و گسترش تکنولوژی در حوزه مخابرات از جمله عوامل مهم در کسب و کار، پیشرفت و ترقی یک جامعه قلمداد می گردد. بعبارت دیگر تا کشوری به فناوری های پیشرفته مخابراتی و سیستمهای نوین این صنعت دست نیابد و تجهیز نگردد؛ به مفهوم واقعی و حقیقی به توسعه و ترقی دست نخواهد یافت و به راهیابی در قافله پر شتاب و سریع کشورهای مختلف نائل نخواهد شد.

ارتباطات دیگر یک کالا و یا خدمات لوکس و تجملی نیست و از ضروریات کسب وکاردر زندگی بشری قلمداد می شود، لذا توجه ویژه به صنعت مخابرات به هزاران دلیل اجتناب‌ناپذیر است.

زمانی هدف از ایجاد شبکه های مخابراتی کم کردن فاصله بین مناطق شهری و روستایی بود اما امروز با استفاده از اینترنت که دستاورد توسعه شبکه مخابراتی است؛ اطلاع رسانی ها به سرعت انجام می گیرد و زمینه برای توسعه کسب و کار، انتقال دانش و اطلاعات ، به روز شدن افکارعمومی ، تصمیم گیری های درست و به موقع و سریع در جامعه ، میل به تحول و تغییردر تمامی اقشار خود نمایی می کند .

امروز؛ اینترنت یکی از مهمترین ابزارجهان در رونق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ارتباطات جهان است . شکل ونوع ابزار اطلاع رسانی به سرعت تغییر کرده است. تجارت الکترونیک فراگیرو همگانی شده است.

اینترنت نقش کلیدی در آموزش دارد و بدون آن امکان انتقال اطلاعات محدود خواهد بود. جوامع، الکترونیکی و اینترنتی شدند. ارتباطات، تجارت، تفریحات، آموزش، پژوهش، بانکها و ادارات رایانه‏ای شده و رونق شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست .

شبکه های اجتماعی امروز بجای سایر وسایل ارتباطی و اطلاعاتی نقش انتقال اطلاعات را به طور وسیع و سریع ایفا می کنند و این بدان معناست که به مدد اینترنت تحول در ابزار اطلاع رسانی و توسعه ارتباطات صورت گرفته است و همه اینها به برکت وجود شبکه های مخابراتی پایدار توسعه یافته هدفمند و امن است . افزایش پهنای باند و ارائه آخرین تکنولوژی و صد البته سرمایه گذاری مداوم باعث توسعه شبکه مخابراتی خواهد بود .

امروز؛ افراد با هر سن و سال و جایگاه اجتماعی به نوعی از مخابرات استفاده می کنند. مخابرات یکی از صنایع مادر وبا اهمیت شناخته می شود و پیشرفت آن زمینه پیشرفت دیگر صنایع را فراهم می کند. سیستم های ارتباطی به دلیل اهمیت بالای خود به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به اهمیتی که شبکه مخابراتی دارد، توسعه و نوسازی و بازسازی آن نیز مهم قلمداد می شود. شبکه مخابراتی هر روز باید نوآور، به روز و فناور محور شود. باید کهنگی و استهلاک را از آن جدا کرد و به تجهیزات وفناوری مخابراتی روز دنیا مجهز شود . امروز شبکه مخابراتی ایران نیز باید فصل تغییرات فناوری را هر چه زودترسپری و در مسیر نوسازی، خود را به سیستم ها وفناوری های روز دنیا مجهز کند و اینها همگی نیاز به پشتوانه و حمایت دارد. مخابرات بیش از پیش نیاز به حمایت و سرمایه گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری دولتی دارد. چرا که وجود موانع متعدد، مشکلات تولیدکنندگان داخلی و ایجاد زیرساخت ها تنها با ورود و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی به عنوان متولی حوزه ict قابل حل می‌باشد.

ردپای دولتها در کشورهایی با صنعت مخابرات قوی با توجه به آمارها و گزارشات منتشر شده قابل مشاهده است. برای مثال می‌توان به کشور چین، آلمان و سوئد اشاره داشت که دارای بزرگترین صنایع مخابرات می‌باشند و این امر به واسطه ورود,سیاستگذاری متوازن و سرمایه گذاری درست دولتها محقق شده است.

امید که شبکه مخابراتی کشورمان نیز روز به روز توسعه یافته تر و به روزتر شده و با توجه به اینکه تمامی ذینفعان و اپراتورهای ارتباطی کشور از این شبکه تغذیه شده و استفاده می کنند؛ راه برای توسعه ارتباطات به روز و فناورمحور برای تمام اپراتورهای مخابراتی هرچه بیشترباز شود و شاهد رونق به روز صنعت بزرگ و حیاتی ارتباطات در کشور باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.