تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
کد خبر : 36640

سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.

سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.

  مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است. به گزارش دنیای اسرار: مسعود سامی روز دوشنبه در نشست خبری دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و پویش موسوم به “روزی یک لیوان شیر” با بیان

Print Friendly, PDF & Email

 

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.

به گزارش دنیای اسرار: مسعود سامی روز دوشنبه در نشست خبری دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و پویش موسوم به “روزی یک لیوان شیر” با بیان اینکه میزان مصرف شیر و لبنیات، نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی کشورها است، بیان داشت: استان اصفهان در مصرف و تولید شیر و لبنیات با کیفیت ازرتبه بالایی برخوردار است.

وی با اشاره باینکه حداقل مصرف روزانه یک لیوان شیر ضروری است، افزود: سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور ما پایین است.

وی گفت: سرانه مصرف سالیانه شیر و لبنیات در کشورهای پیشرفته ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و میانگین جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است در حالیکه این عدد در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.

سامی با اشاره باینکه هر ایرانی باید حداقل ۲۵۰ گرم شیر (یک لیوان) در روز مصرف کند، بیان داشت: درحال حاضر این میزان در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز و ۷۰ کیلوگرم در سال برای هر فرد است.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان افزود: در صورتیکه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی در سال هر فرد حداقل باید ۱۶۵ کیلوگرم شیر بخورد و به طور کلی ۳۵۰ کیلوگرم لبنیات مصرف کند.

سامی با بیان اینکه بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) میزان مصرف شیر و لبنیات، ملاک توسعه یافتگی کشورها است، افزود:‌کشور ما اکنون با چالش جدی در کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات روبه رو است.

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت مصرف شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه کودکان و سالمندان گفت: در کشور ما مصرف شیر و لبنیات کمتر از یک سوم سرانه مصرف جهانی است.

وی با اشاره باینکه بیشتر آلاینده‌های هوا از طریق سبزیجات و منابع آبی وارد دستگاه گوارش می‌شوند، بیان کرد: مصرف شیر می‌تواند جذب سرب آلاینده‌ها در بدن را کاهش و عوارض ناشی از آلودگی هوا را کم کند.

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درارتباط با کیفیت شیر تولید شده در اصفهان گفت: استان اصفهان در مصرف و تولید شیر و لبنیات با کیفیت از جایگاه خوبی در کشوربرخوردار است .

در ادامه این نشست خبری دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از چالش‌های دنیای معاصر آلودگی هوا می باشد، بیان داشت: ۸۰ درصد جمعیت کره زمین تحت تاثیر آلودگی هوا است.

حسن نیلی با اشاره باینکه آلودگی هوا هر روز در حال افزایش است، افزود: در این راستا باید سبک زندگی و تعامل انسان با طبیعت بازنگری و اصلاح شود.

وی ادامه داد: مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور بر اساس برنامه توسعه چهارم قرار بوده ۱۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برسد در صورتیکه در حال حاضر هنوز این امر مهم محقق نشده است.

به گفته نیلی در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف شیر و لبنیات ۳۵۰ کیلوگرم و در کشورهای متوسط دنیا حدود ۲۰۰ کیلو گرم است در حالیکه در ایران مصرف شیر و لبنیات در اقشار برخوردار جامعه نیز پایین می باشد.

دبیر علمی دبیرخانه ایستگاه سلامت در ارتباط با فواید شیر توضیح داد: مصرف شیر باعث طول عمرو جلوگیری از بیماری ها وکاهش التهاب و غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین Eو D است.

وی ادامه داد: افزایش قد، کاهش استرس، موثر در بیماری دیابت و پوست، جلوگیری از سرطان، کاهش وزن، کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا از دیگر فواید بیشمار مصرف شیر می باشد.

معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت از ۱۰ سال گذشته تشکیل شده است، گفت: این دبیرخانه در تلاش است تا با اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سهم مصرف شیر و لبنیات، بخشی از چالش‌ها در این حوزه را کاهش دهد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان هم در این نشست خبری گفت: اصفهان رُتبه نخست کشور را در تولید شیر خام دارد و تولید شیر خام در این خطه معادل ۱۷ استان کشور است.

حسن جعفری ادامه داد: بخشی از شیر تولیدی اصفهان به ۱۰ استان کشور از جمله تهران، مازندران، مرکزی، قم، خوزستان، فارس، البرز، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید شیر در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

جعفری با اشاره به وجود خشکسالی و افزایش تولید شیر در این استان خاطرنشان کرد: تامین علوفه دامداری‌های اصفهان از طریق استان‌های غربی کشور از جمله خوزستان و فارس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تورم موجود در جامعه قیمت شیر را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: قیمت شیر خام تابع مقررات تنظیم بازار دولت است و از ابتدای سال هر کیلوگرم شیر خام بر مبنای چربی ۳.۲ دهم ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی افزود: روزانه حدود ۶ هزار تُن شیر خام و ۷۲ هزار تُن گوشت قرمز در اصفهان تولید می‌شود و سهم این استان در تولید محصولات دامی کشور حدود ۳۰ درصد است.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.