تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر : 37954

تمجید سفیر عربستان سعودی از توانمندی‌های اصفهان

تمجید سفیر عربستان سعودی از توانمندی‌های اصفهان

تعاملات اقتصادی میان بخش خصوصی اصفهان و عربستان افزایش می‌یابد تعاملات اقتصادی میان بخش خصوصی اصفهان و عربستان افزایش می‌یابد سفیر عربستان سعودی و تیم همراه با رئیس اتاق بازرگانی و برخی اعضای هیات نمایندگان و تعدادی از فعالان اقتصادی استان اصفهان دیدار و گفتگو کردند. به گزارش دنیای اسرار:ئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این

Print Friendly, PDF & Email

تعاملات اقتصادی میان بخش خصوصی اصفهان و عربستان افزایش می‌یابد

تعاملات اقتصادی میان بخش خصوصی اصفهان و عربستان افزایش می‌یابد

سفیر عربستان سعودی و تیم همراه با رئیس اتاق بازرگانی و برخی اعضای هیات نمایندگان و تعدادی از فعالان اقتصادی استان اصفهان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش دنیای اسرار:ئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار اظهار کرد: هدف از این نشست، ایجاد مسیرهایی برای گسترش تعاملات و تبادلات اقتصادی است، اصفهان شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است، چند پارک علم و فناوری دارد و کریدور فناوری در اصفهان است، اصفهان با پنج هزار سال قدمت و هزار سال سابقه تجارت، به‌عنوان پایتخت صلح خاورمیانه شناخته می‌شود، این شهر با بیش از ۱۵ شهر خواهرخوانده است و یکی از مهم‌ترین مقاصد مهم گردشگری در آسیا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اصفهان چندین اثر تاریخی ثبت شده جهانی دارد، ۴۰ ماده معدنی در اصفهان ثبت شده است و ۶۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود، اصفهان در تولید محصولات نساجی و برخی محصولات معدنی و سنگ جایگاه برتر کشور را دارد، این استان در تولید محصولات کشاورزی، تخم‌مرغ، محصولات گلخانه‌ای و شیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و مزیت خوبی برای توسعه تجارت دارد، اصفهان در تولید و صادرات محصولات فولادی دارای جایگاه ویژه‌ای است، علاوه بر این موارد، صادرات طلا، فرش، محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی از اصفهان زبانزد است.

کشانی با بیان اینکه اصفهان در حوزه صادرات کشنده‌های ماشین‌های سنگین به عربستان سابقه خوبی دارد، گفت: می‌توان از عربستان محصولات شیمیایی، روغن‌های موتور خاص و بسیاری از قطعات را وارد کرد، همچنین توربین گازی و قطعات صنعتی می‌تواند جز واردات ایران از عربستان باشد و امید است با برنامه‌ریزی به حجم تجارت یک‌میلیارددلاری و بیشتر با عربستان برسیم و به همین منظور نقشه راه توسعه روابط اقتصادی با عربستان را با حضور فعالان اقتصادی تدوین می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: باید افزایش فرصت‌های تجاری میان دو کشور را بررسی و با تشکیل کمیته‌ای بتوان هیات‌های تجاری را به دو کشور اعزام کرد، همچنین درخواست داریم نمایشگاه دایمی فرش ایرانی در ریاض یا یکی از شهرهای بزرگ عربستان با همکاری اتاق اصفهان برپا شود. در آینده اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد و از همتایان عربستانی خود نیز برای حضور در این اجلاس مهم دعوت می‌کنیم.

 

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی در ایران نیز عنوان کرد: از میزبانی اصفهان تشکر می‌کنم و امیدوارم این گفتگوهای برادرانه به نتایج مناسبی ختم شود و برای شما آرزوی موفقیت دارم، باید توجه داشت که حجم تجارت موجود میان دو کشور، منعکس‌کننده توانایی‌های طرفین نیست؛ زیرا دو کشور دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی هستند.

وی افزود: توانمندی‌های دو طرف می‌تواند به افزایش تعاملات و مشارکت در بخش‌های مختلف بینجامد و مسیر توسعه همکاری‌ها را هموار کند، ضروری است بخش‌های خصوصی فعال در دو کشور ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند هرچند تحریم‌ها وجود دارد؛ اما راه‌های زیادی برای اتصال طرفین به یکدیگر به منظور توسعه مراودات وجود دارد.

عبدالله بن سعود العنزی گفت: یک توافقنامه تجاری بین دو کشور امضا شده که به گسترش تعاملات کمک می‌کند و باید از این توافقنامه بهره برد، باید برای توسعه روابط اقتصادی میان طرفین، نقشه راه تعریف شود تا بتوان با آمادگی به سراغ گسترش تعاملات حرکت کرد. از همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور استقبال می‌کنیم تا شاهد انجام پروژه‌های مشترک و ایجاد اشتغال و درآمد برای طرفین باشیم.

سفیر عربستان سعودی در ایران اظهار کرد: در اتاق بازرگانی اصفهان ایده‌های جالبی وجود دارد، این اتاق از افراد توانمند و امکانات خوبی بهره می‌برد؛ ولی برای ورود به بازارهای عربستان، توجه به روش‌های بازاریابی و شناخت بازار نیز ضروری است، لذا در این سفر فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها را بررسی می‌کنیم، امروز در این نشست با بازرگانان توانمند اصفهان برخی موارد بررسی شد و حضور آنها نشان‌دهنده جایگاه خوب اتاق بازرگانی اصفهان است، پیشنهاد ما این است که نقشه توسعه همکاری توسط اتاق بازرگانی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات تدوین شود تا آن را در اختیار مسئولان اتاق بازرگانی عربستان قرار دهیم و طرفین بتوانند شرایط گسترش تعاملات اقتصادی را بررسی و پیگیری کنند.

 

محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: به نمایندگی از بخش دامپروری کشور آمادگی همکاری متقابل بین دو کشور را اعلام می‌کنم، دامپروری ایران یکی از توسعه‌یافته‌ترین صنایع کشور است و مایل هستیم تجربیات خودمان را با همتایان عربستانی به اشتراک بگذاریم، دعوت می‌کنم آقای سفیر از دامداری‌های استان بازدید داشته باشند و از توانایی‌های استان در بخش آگاه شوند.

 

محمدرضا گل احمد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در اتاق بازرگانی دور هم جمع شده‌ایم در خصوص موضوعی مشترک یعنی تجارت صحبت می‌کنیم، همه ما پیروان پیامبر بزرگی هستیم که با تجارت آشنایی کامل داشت. از این وجه اشتراک نیز می‌توان برای توسعه روابط میان دو کشور بهره برد.

وی ادامه داد: اعزام هیاتهای تجاری طرفین می‌تواند به گسترش شناخت از بازارها و توانمندی‌های دو کشور کمک کند، اصفهان استانی گردشگری و دارای جاذبه‌های فراوان است و می‌توان از این ظرفیت نیز به منظور افزایش همکاری‌ها بهره گرفت.

 

محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: تجار و فعالان اقتصادی روسیه پس از آغاز جنگ و کاهش روابط اقتصادی با اروپا، گسترش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی با ایران را در دستور کار قرار دادند و بازدیدهایی از ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان داشتند که از توانایی‌های اقتصادی ایران شگفت‌زده شدند، لذا از فعالان اقتصادی عربستان نیز می‌توانند از این ظرفیت‌ها بازدید کنند، در همین خصوص ضروری است مسیرهای افزایش تبادلات اقتصادی بین دو کشور شناسایی و هموار شوند.

 

فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هم گفت: اندازه اقتصاد دو کشور بزرگ است و با توجه به تمایل هر دو کشور به افزایش همکاری‌ها، می‌طلبد شرایط بررسی و در کوتاه‌ترین زمان برنامه‌های عملیاتی به این۸ منظور اجرایی شوند.

 

همچنین مسعود صرامی، کارآفرین و بنیانگذار شهرک سلامت و سیتی سنتر با اشاره به سابقه همکاری37 ساله با تجار عربستان به صادرات نمک توسط خود به این کشور و مزین شدن سفره شهروندان عربستانی با نمک طعام با کیفیت ایرانی پرداخت و خواستار توسعه همکاری دو کشور مسلمان و مهم منطقه شد.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.