تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر : 29192

دستاوردی ارزشمند در مقابله با تحریم های ظالمانه: نصب و راه اندازی دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس(XPS) پس از ۱۰ سال در دانشگاه اصفهان

دستاوردی ارزشمند در مقابله با تحریم های ظالمانه: نصب و راه اندازی دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس(XPS) پس از ۱۰ سال در دانشگاه اصفهان

محققان دانشگاه اصفهان، در اقدامی ارزشمند، دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) که به دلیل مشکلات فنی و تحریم های ظالمانه به مدت ۱۰ سال بلااستفاده مانده بود را نصب و راه اندازی کردند. به گزارش دنیای اسرار: رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان باتشریح کاربرد دستگاه طیف ‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در فعالیت های علمی

Print Friendly, PDF & Email

محققان دانشگاه اصفهان، در اقدامی ارزشمند، دستگاه طیف‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) که به دلیل مشکلات فنی و تحریم های ظالمانه به مدت ۱۰ سال بلااستفاده مانده بود را نصب و راه اندازی کردند.

به گزارش دنیای اسرار: رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان باتشریح کاربرد دستگاه طیف ‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در فعالیت های علمی وآزمایشگاهی، اظهار داشت: این دستگاه برای شناسایی و تعیین مقدار عناصر روی سطح (فاصله ۱۰ نانومتر) برای تمامی سطوح به جز هیدروژن و هلیم، شناسایی فرمول تجربی، شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح، شناسایی ناخالصی‌های روی سطح، پروفایل‌های ترکیبی توزیع عنصری در فیلم‌های (لایه‌های) نازک و آنالیز ترکیب نمونه‌ها، هنگامی که باید از تأثیرات مخرب تکنیک های اشعه الکترونی، پرهیز شود، کاربرد دارد.
دکتر اسداللهی افزود: دستگاه طیف ‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس در سال ۱۳۸۸ از محل بودجه ارزی وزارت عتف به سفارش یکی از دانشگاه‌های کشور خریداری شد، اما به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم درآن دانشگاه و نیز عدم همکاری کشور آلمان به عنوان سازنده این دستگاه به جهت تحریم‌های ظالمانه، متاسفانه به مدت ۱۰ سال بدون استفاده مانده بود.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های مستمرآزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان و باحمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرانجام این دستگاه جهت نصب و راه اندازی به دانشگاه اصفهان منتقل شد.
رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان در ادامه تصریح کرد: متعاقب انتقال این دستگاه به دانشگاه اصفهان، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، متولی پیگیری امور راه‌اندازی دستگاه شد و با وجود چندین بار مذاکره با شرکت سازنده آلمانی برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه، این شرکت به دلیل تحریم‌ها از همکاری خودداری نمود.
دکتر اسداللهی خاطر نشان ساخت: سرانجام با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته درآزمایشگاه مرکزی دانشگاه، این دستگاه با همکاری متخصصین ایرانی و اعضای هیات علمی و کارشناسان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان نصب و راه‌اندازی گردید.
وی با اشاره اهمیت این اقدام فناورانه، تصریح کرد: دستگاه طیف ‌بینی فوتوالکترون پرتو ایکس دارای فناوری بسیار پیشرفته است که در کشور تنها ۲ نمونه از آن وجود دارد و بدین ترتیب ضمن کمک به انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه به جامعه علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور، نقش بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور ایفا خواهد کرد.
گفتنی است، این دستگاه ضمن جلوگیری از خروج ارز برای آنالیز نمونه های ارسالی به خارج از کشور برای پژوهشگران کشورهای منطقه نیز خدمات ارایه می نماید

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.