تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر : 32791

ماجرای سنگ قبرهای قدیمی در محوطه امامزاده سید محمد اصفهان

ماجرای سنگ قبرهای قدیمی در محوطه امامزاده سید محمد اصفهان

  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمینی‌شهر در واکنش به انتشار تصاویری از سنگ قبرهای قدیمی در محوطه امامزاده سیدمحمد،گفت: این سنگ قبرها مربوط به قبرستان قدیمی منطقه«ورنوسفادران» بوده و به خاطر عملیات عمرانی به محوطه امامزاده آورده شده که به شهرداری نامه زدیم تا سنگ‌ها را به موزه سنگی که آماده

Print Friendly, PDF & Email

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمینی‌شهر در واکنش به انتشار تصاویری از سنگ قبرهای قدیمی در محوطه امامزاده سیدمحمد،گفت: این سنگ قبرها مربوط به قبرستان قدیمی منطقه«ورنوسفادران» بوده و به خاطر عملیات عمرانی به محوطه امامزاده آورده شده که به شهرداری نامه زدیم تا سنگ‌ها را به موزه سنگی که آماده می‌کند، ببرد.

 

به گزارش دنیای اسرار به نقل ازفارس: عکس سنگ قبرهای قدیمی از محوطه امامزاده سیدمحمد در فضای مجازی دست به دست می‌شود و به نقلی غیر رسمی، برخی سنگ‌ها به سرقت برده شده یا سر از امارات درآورده است.

 

برخی می‌گویند رها شدن این سنگ قبرهای قدیمی مربوط به یکی دو سال نیست و بیش از ۱۰ سال است که در این محوطه رها شدند و برخی شکسته‌اند.

 

داخل سنگ قبرها چیزی نیست

 

علیرضا جعفری‌زند، باستان‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: سنگ قبرهای قدیمی از ۶۰۰ سال پیش را در محوطه امامزاده گذاشته بودند، این سنگ قبرها با ارزش هستند و از سال‌های قبل به اوقاف هشدار داده بودم که باید در موزه سنگ نگهداری شوند.

 

وی در ادامه با اشاره به صندوقی بودن برخی سنگ قبرها بیان کرد: عوام فکر می‌کنند حالت دفینه دارد ولی اینطور نیست، چیزی داخل سنگ‌ها وجود ندارد.

جعفری زند با اشاره به موزه سنگ در شیراز خاطر نشان کرد: در شیراز، اشیای با ارزش سنگی که پیدا می‌شوند در موزه سنگ نگهداری می‌کنند ولی چنین موزه‌ای در اصفهان نیست؛ معمولا سنگ قبرهای قدیمی چون در امامزاده‌ها پیدا می‌شوند، اداره اوقاف مسوولیتش را برعهده می‌گیرد ولی میراث و اوقاف در این مسیر هم‌راستا هستند

حجت‌الاسلام ولی‌الله روان معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در این خصوص توضیح داد: برای سنگ قبرهای برخی شهرها موزه‌ای در نظر گرفتیم، از جمله مقبره علامه مجلسی، امامزاده آقا علی عباس نطنز و امامزاده ۱۷ تن گلپایگان بنا بوده موزه استان در مجموعه علامه مجلسی برقرار باشد ولی به دلیل مشکلات توسعه‌ای این کار به تعویق افتاده است.

حراست از سنگ قبرها به عهده کدام نهاد است؟

وی با بیان اینکه وظیفه حراست و نگهداری از سنگ قبرهای قدمت‌دار به عهده میراث فرهنگی است، بیان کرد: میراث می‌تواند این سنگ قبور قدیمی را کارشناسی و شناسنامه‌دار کند.

سنگ قبرها متعلق به قبرستانی قدیمی است

 

در همین رابطه منصور جعفرپور، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمینی‌شهر نیز با اشاره به آنکه این سنگ قبرها قبل از زمان مسؤولیتش به محوطه امامزاده آورده شده، گفت: این سنگ قبرها مربوط به قبرستان قدیمی منطقه«ورنوسفادران» شهرستان خمینی‌شهر بوده به خاطر عملیات عمرانی به محوطه امامزاده آورده شده، به شهرداری نامه زدیم تا سنگ‌ها را به موزه سنگی که آماده می‌کند، ببرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.