تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
کد خبر : 30618

نابینایان را دریابیم وگرنه نابینای واقعی ماییم!

نابینایان را دریابیم وگرنه نابینای واقعی ماییم!

به گزارش دنیای اسرار:بهادری -۲۳ مهرماه است روز جهانی عصای سفید، به همین مناسبت و به همت تشکلهای معلولین بینایی ،همکاری سازمان بهزیستی استان ،سید محمد نیکزاد مدیر عامل جامعه نابینایان با بیش از ۳۰ سال فعالیت مستمر در این زمینه که خود نیز روشندل است محفلی در سالن اجتماعات بهزیستی واقع در میدان خواجو

Print Friendly, PDF & Email
  • به گزارش دنیای اسرار:بهادری -۲۳ مهرماه است روز جهانی عصای سفید، به همین مناسبت و به همت تشکلهای معلولین بینایی ،همکاری سازمان بهزیستی استان ،سید محمد نیکزاد مدیر عامل جامعه نابینایان با بیش از ۳۰ سال فعالیت مستمر در این زمینه که خود نیز روشندل است محفلی در سالن اجتماعات بهزیستی واقع در میدان خواجو آراسته می‌شود برای قدمگاه روشندلانی که امید در گرو شنیدن صدای مطالبه‌گر شان توسط مسئولین و مردم برای حداقل امکانات و رسیدن به یک حقوق شهروندی مساوی دارند .
    با احتیاط پا در خلوت شان می‌گذارم مبادا که شیشه تنهای شان تَرک بر دارد .

هنگام وارد شدن به سالن اجتماعات، انرژی ناشناخته و غیرقابل وصفی، بند بند وجودم را می لرزاند .
چشم ها بسته ،اما گویی دریچه قلب ها تا هفت آسمان خدا باز است ، تک تک چهره ها با وجود مشکلاتی که با آن دسته و پنجه نرم می کنند در گرمای وصف نشدنی از محبت، با لبخندی بی ریا مزین شده، کم بینا ها دست نابینایان را گرفته و به داخل سالن هدایت می‌کنند و تا اطمینان از نشستن دوستان به روی صندلی نکنند خود
نمی نشیند!
اینجا هیچ زیبایی ظاهری جایی برای فخرفروشی ندارد!
آنچه در یک تابلوی زنده نظاره میکنی( زیبایی درون است و بس) چرا که یکدیگر را با طنین صدا می شناسند و به روی هم لبخند می‌زنند.

اکثر عصا های سفید، تا شده ! چرا که همه عصای یکدیگر هستند و دوستان را هدایت می کنند!

نیکزاد رئیس جامعه نابینایان استان اصفهان با چهره ایی مهربان و موهای سپید شده به دست روزگار با همراهی یکی از هم قطارانش پشت تریبون قرار می‌گیرد بعد از خوشامد گویی به دکتر نصر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان و هیات همراه، به قسمتی از کلام الله مجید که به وحدت اشاره کرده سر آغاز سخن می کند.
و رو به مدعوین که اکثرا کم بینا یا نابینا هستند ،محکم می‌گوید؛
(ما سرنوشتمان را باید خودمان رقم بزنیم،
از بی تفاوتی بیرون بیاییم ،
افرادی که دارای فکر و اندیشه ایی نو برای رفع مشکلات جامعه نابینایان هستند باید وارد عمل شوند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.)

نیکزاد به تعداد هیات امنا اشاره ، که از ۲۰ نفر امروز به ۴۰ نفر رسیدند و در ادامه سخنان خود اضافه می کند؛ امیدواریم با حضور افراد شاخص و توانمند این تعداد افزایش یابند.
و شماره تلفن های پیام گیر انجمن، همچنین شماره تماس هایی که برای شنیدن مطالبه و رسیدگی به مشکلات اعضا در نظر گرفته شده را با صدای رسا بار دیگر برای یاداشت نمودن اعضا می خواند.

گلایه های سید محمد نیکزاد را می شنوم دلم می‌گیرد، او در مورد مشکلاتی می‌گوید که شاید هر کدام آنها با سر انگشت تدبیر هر مدیری اگر اراده می‌کردند تا به امروز به راحتی باز می شدند.
عدم مناسب سازی ها در شهر و حمل و نقل شهری(اتوبوس و مترو) عدم همکاری مناسب و پیوسته رسانه ها برای رساندن صدای نابینایان و جامعه کم بینایان و همه سخنان (دردی پنهان را فریاد می‌زند که در میان لبخند تلخ اعضا از خجالت رنگ می‌بازد.)

و از کارگاه تولیدی (تی) که توسط نابینایان اداره می شود اما به دلیل عدم تبلیغات رسانه ایی فروشی ندارد تا بتوانند حداقل از این طریق امرار معاش کنند.

یکی از جوانان نابینا می‌گوید: استخوان بچه های نابینا در زیر فشارهای زندگی در حال خرد شدن است، یک نابینا چگونه می‌تواند با مستمری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان که گاه مسئولین آن را در بوق و کرنا می کنند زندگی خود را اداره کند،؟بعضی مردم فکر می‌کنند ما هر ماه چند میلیون دریافتی داریم!
شرایط برای زندگی ما در شهرها هموار نیست، قانون حمایت از معلولین اجرا نمی شود!
در قانون نامی از تشکل های کم بینا و نابینا برده نشده ،ما نیاز به حمل و نقل رایگان داریم !نیاز به حداقل دستمزد ، نیاز به مناسب سازی ، نیاز به آموزش داریم.

ما از شکم مادر که آموزش دیده به دنیا نیامده ایم که اگر نابینا بودیم چگونه در این جامعه زندگی کنیم !
بعضی از دوستان من حتی در خوردن غذا و صحبت کردن عادی هم مشکل دارند.
آموزش ،نیاز به مربی دارد و حضور مربی هزینه در پی خواهد داشت، امیدواریم که بستر های آموزشی آماده شود تا مربیان در یک مکان مناسب بتوانند آموزشهای مورد نیازمان را ارائه دهند.

برای یک اداره یک زندگی عادی، نابینا در ابتدا باید آموزش ببیند ،بعد اشتغال داشته تا در آخر بتواند به ازدواج فکر کند.
چرا که بدون آموزش، ازدواج یک اشتباه محض است. باید صدای مطالبه گر ما را مسئولین ، نمایندگان مجلس، شهردار محترم ،اعضای شورای شهر، شنیده و از نزدیک با ظرفیت و پتانسیل نابینایان آشنا شوند و این‌ ممکن نیست مگر تمامی مطالبات ما پیوست رسانه ‌ملی(صدا و سیما ) رسانه های مکتوب و مجازی را به همراه داشته باشد .
لازم به ذکر است در پایان رئیس جامعه نابینایان استان اصفهان با اهدای لوحی به مدیر کل بهزیستی استان و خیرین جامعه نابینایان از زحمات این عزیزان تقدیر و تشکر نمود.
وبه راستی چه زیبا گفته اند؛
اگر درد را احساس کنی زنده ایی
اما اگر درد دیگران را احساس کردید (انسانید) و امیدوارم
همه ما در هر جایگاهی که هستیم انسان باشیم.

شهردار اصفهان:
حق روشندلان در شهر ادا نشده است

و اما علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و چهره شناخته شده فرهنگی و مردمی در برنامه رادیویی «سلام اصفهان به مناسبت روز جهانی عصای سفید در سخنان خود به مناسب‌سازی شهر برای تردد آسان روشندلان اشاره نموده و در بیانات خود افزوده اند؛
همواره در شهر و شهرداری مشکلات این عزیزان مطرح بوده در این راستا سال گذشته حدود ۱۹۲ هزار مترمربع پیاده‌راه در شهر احداث شده است.

همچنین مناسب‌سازی برای تردد آسان روشندلان (نابینایان) از جمله الزامات مدیریت شهری در احداث این پیاده‌روسازی‌ها است، در خرید تجهیزات برای ناوگان جدید حمل‌ونقل عمومی نیز سعی شده استانداردهای مناسب‌سازی برای قشر روشندلان مد نظر قرار گیرد، به عنوان مثال در اتوبوس‌های کوچک (میدل‌باس‌ها) که به‌تازگی خریداری شده ، این مناسب‌سازی برای تردد معلولان، جانبازان و روشندلان پیش‌بینی شده است.

وی در پایان سخنان خود افزود ؛ به عنوان یک کارگزار شرمنده این قشر جامعه هستیم که به‌رغم گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم معابر و فضای‌های عمومی شهر را به طور کامل متناسب با نیاز این افراد طراحی و پیش‌بینی کنیم، اما این مهم در دستور کار برنامه‌های شهرداری قرار دارد.
ما نیز دل به امید تدبیر جناب قاسم زاده شهردار محترم اصفهان جهت رفع مشکلات این عزیزان بسته ایم، به امید اینکه سال آینده در روز (جهانی عصای سفید )پیام آور خبرهای خوبی برایشان باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.