تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر : 31353

کاهش ۸۰ دقیقه زمان سفر از تهران به شیراز با تکمیل آزادراه شرق اصفهان

کاهش ۸۰ دقیقه زمان سفر از تهران به شیراز با تکمیل آزادراه شرق اصفهان

علیرضا صلواتی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان با اشاره به اینکه در کشور ما در۴ دهه گذشته کریدور‌های مختلف آزادراهی تعریف شده که یکی از آن‌ها کریدور شمال جنوب کشور است، بیان داشت: کریدور‌هایی همچون آزادراه قم-تهران، قم-کاشان، کاشان-اصفهان به بهره برداری رسید و پس از آن نیز کنار گذر غربی اصفهان

Print Friendly, PDF & Email

علیرضا صلواتی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان با اشاره به اینکه در کشور ما در۴ دهه گذشته کریدور‌های مختلف آزادراهی تعریف شده که یکی از آن‌ها کریدور شمال جنوب کشور است، بیان داشت: کریدور‌هایی همچون آزادراه قم-تهران، قم-کاشان، کاشان-اصفهان به بهره برداری رسید و پس از آن نیز کنار گذر غربی اصفهان و کنار گذر شرقی مورد استفاده مردم عزیز کشورمان قرار گرفت.

به گزارش دنیای اسرار:به گفته‌ی او در سال‌های ۸۴ و ۸۵ عملیات احداث کنار گذرشرق اصفهان شروع شد و متاسفانه سال‌ها به طول انجامید که با تلاش مهندسان ایرانی در یک الی دو سال اخیر دو قطعه آن به طول ۶۳ کیلومتر در آبان ۹۹ و مرداد ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت.
مجری آزاد راه‌های مرکز وجنوب کشور بیان کرد: قبل از احداث آزاد راه شرق اصفهان که مزین به نام سردار شهید حجازی است، دو مسیر انتخاب برای سفر به تهران وجود داشت و مسافران از سمت بزرگراه معلم مسیر میمه-دلیجان و یا آزادراه امیرکبیر را انتخاب می‌کردند که در این بین مسیر سومی نیز ایجاد شد.
صلواتی ادامه داد: آزادراه شرق اصفهان حدود ۲۰ کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند و نزدیک ۴۰ دقیقه زمان سفر از اصفهان به تهران و نزدیک۸۰ دقیقه از تهران به شیراز را کوتاه می‌کند؛ این مسیر به لحاظ کیفیت و امنیت در کشور منحصر به فرد است.
او با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی این طرح گفت:کل آزادراه ۹۳ کیلومتر است که ۶۳ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفته و تنها ۳۰ کیلومتر آن باقی مانده است.
مجری آزاد راه‌های مرکز وجنوب کشور تصریح کرد: برای بهره برداری از قطعه سوم آزادراه، تنها تکمیل پل نایین در نزدیکی آرامستان باغ رضوان باقی مانده است که امیدواریم با تکمیل این تقاطع غیر همسطح، مسیر را به طور کامل تا پایان سال مورد بهره برداری قرار دهیم.
صلواتی تصریح کرد: تا الان نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه آزادراه شده است؛ البته ارزش روز این آزادراه ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
او با اشاره به اعتبار قطعه سوم این آزادراه اظهار داشت: در قطعه سوم در اوایل پروژه برآورد اولیه، ۷۰۰ میلیارد تومان بود، ولی امروز ۳۷۰۰ میلیارد تومان ارزش روز پروژه است و تا تکمیل آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
مجری آزاد راه‌های مرکز وجنوب کشور در پاسخ به این سوال که با ساخت آزادراه شرق اصفهان چه میزان در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود، افزود:حدود ۳۵تا ۴۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت و این اتفاق در ادامه آزادراه ملموس‌تر خواهد بود و حتی در آزادراه اصفهان-شیراز در سال اول در برآوردی که صورت گرفته با نرخ بنزین فعلی۵۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی سوخت داریم.
صلواتی با اشاره به تعیین تکلیف ۲۳ هزار متر از اراضی مالکان در کنار گذر شرق اصفهان بیان کرد: حدود ۴۰ باغ ویلا در مسیر قطعه سوم آزادراه به دلیل بی اطلاعی مردم از احداث آزادراه بنا شده بود؛ به هر حال قیمت‌ها چندین مرتبه کارشناسی شد و در نهایت نزدیک ۱۷۰ میلیارد تومان ارزیابی اراضی بود و حدود ۳۰ درصد آن پرداخت شد و بقیه در مرحله پرداخت است و ۴۰ میلیارد تومان هم معوض آن به مالکین داده خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه بخشی از این طرح در محدوده کلاه قاضی قرار گرفته است، تصریح کرد: پارک ملی کلاه قاضی شرقی غربی است و آزادراه شمالی جنوبی است و در هر صورتی از این محدوده عبور می‌کند. اما این اطمینان را به هموطنان عزیز می‌دهیم که کمترین آسیب را به این پارک ملی بزنیم و مقرر شد در شورای عالی محیط زیست کشور سه گزینه پیشنهادی مطرح شود و ابعاد اقتصادی نیز بررسی و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: حتما تمهیدات زیست محیطی در نظر داریم؛ سال گذشته فقط ۳۰ میلیارد تومان هزینه زیست محیطی شامل فنس‌ها و مباحث ایمنی تردد حیوانات شد.
صلواتی با بیان اینکه چند سالی است توسعه اصفهان به سمت شرق پیشرفت کرده است، اظهار داشت: در همین راستا مجمتع‌های بین راهی، اقامتگاه‌های بین راهی و استراحتگاه رانندگان بار ایجاد خواهد شد و همه این‌ها کیفیت رضایت مسافران و مردم را به همراه خواهد داشت.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.