تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر : 34550

رمزارزهای غیرمجاز عامل افزایش بار شبکه برق کشور

رمزارزهای غیرمجاز عامل افزایش بار شبکه برق کشور

به گزارش دنیای اسرار-پرویز فرزین پور: از آنجایی که تامین برق مطمئن و پایدار جزو اساسی‌ترین رسالتهای وزارت نیرو و صنعت برق برای مشترکان است، لیکن در سالهای اخیر علاوه بر افزایش مصرف برق که بار شبکه برق کشور را افزایش داده، گسترش پدیده مذمومی با عنوان رمزارزهای غیر مجاز چه در ابعاد وسیع با

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار-پرویز فرزین پور: از آنجایی که تامین برق مطمئن و پایدار جزو اساسی‌ترین رسالتهای وزارت نیرو و صنعت برق برای مشترکان است، لیکن در سالهای اخیر علاوه بر افزایش مصرف برق که بار شبکه برق کشور را افزایش داده، گسترش پدیده مذمومی با عنوان رمزارزهای غیر مجاز چه در ابعاد وسیع با نام مزارع استخراج رمزارز و چه نوع کوچکتر آن در خانه‌ها معادلات تامین برق پایدار و مستمر را برای مشترکان با چالش روبه‌رو کرده است.
راه‌اندازی و استخراج گسترده رمزارزها و استفاده غیرمجاز از این پدیده نوظهور و مشکل‌آفرین برای پایداری شبکه برق، طی یکی دو سال گذشته خسارات زیادی به صنعت برق کشور وارد کرده که از آن جمله می‌توان به سوختن ترانسها، پارگی سیمها و آسیب رساندن به سایر تجهیزات برقی بر اثر افزایش ناگهانی بار شبکه اشاره کرد.
طبق اعلام وزارت نیرو، استخراج یک واحد بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است. همچنین یک مانیر ۲ تا ۳ کیلوواتی به اندازه ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر و برابر ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می کند. بنابراین ایجاد مزرعه استخراج بیت کوین با مصرف برق زیاد همراه است. به بیان ساده‌تر برای تامین برق پردازنده‌هایی که رمرزارز دیجیتال اسخراج و از سیستمهای کامپیوتری پردازش می‌شوند، نیازمند فعالیت ۲۴ ساعته است که به خودی خود گرمای شدیدی تولید می‌کند و برای خنک نگهداشتن تهویه محیط بسته، باید شبانه روزی از کولرهای گازی استفاده کرد که این موضوع ارتباط مستقیم با روند افزایش مصرف برق دارد.
قانونگذار برای برون‌رفت از این وضعیت (فعالیت غیرمجاز رمزارزها)، مبادرت به تدوین و ابلاغ شیوه نامه استخراج رمزارز با تامین برق توسط نیروگاههای تجدیدپذیر کرده که متقاضیان می‌توانند با بستن قرارداد با ساتبا خرید تضمینی برق داشته باشند. به این طریق که اگر انرژی مصرفی آنها بیشتر یا کمتر از مقدار انرژی تزریق شده نیروگاه به شبکه برق باشد باید مابه‌التفات انرژی مصرفی یا تولیدی پرداخت یا دریافت شود.
قطعا این شیوه نامه اقدامی مثبت و رو به جلو در ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌های نیرو، صنعت و سرمایه‌گذار را در جهت حل مشکلات حوزه ماینیگ‌ها است و موجب توسعه بیشتر احداث نیروگاههای تولید پراکنده و خورشیدی در کشور شده و در عین حال استخراج رمز ارز را به مسیر قانونی آن هدایت خواهد کرد.

روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.