تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
کد خبر : 24307

توانمند سازی نیازمندان هدف اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره)

توانمند سازی نیازمندان هدف اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره)

به گزارش  دنیای اسرار:مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان: منشأ ایجاد فقر در جامعه عوامل متعددی هستند و کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمک مردم و خیرین تلاش می‌کند تبعات فقر را کمتر کند. کریم زارع ضمن تبریک هفته احسان و نیکوکاری و سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: خیرین و

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش  دنیای اسرار:مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان: منشأ ایجاد فقر در جامعه عوامل متعددی هستند و کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمک مردم و خیرین تلاش می‌کند تبعات فقر را کمتر کند.

کریم زارع ضمن تبریک هفته احسان و نیکوکاری و سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: خیرین و نیکوکاران و آحاد مردم در این چهل و دو سال همراه همیشگی کمیته امداد بودند و همراهی آنها باعث شده است که این نهاد در ارائه خدمت به محرومین و دستگیری از نیازمندان موفقیت‌هایی را به دست آورد.
وی با اشاره به اینکه کمیته امداد ایجاد کننده فقر نیست گفت: منشأ ایجاد فقر در جامعه عوامل متعددی هستند و کمیته امداد با کمک مردم و خیرین تلاش می‌کند تبعات فقر را کمتر کند و همچنین رویکرد اصلی این نهاد توانمندسازی نیازمندان است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان یکی از سیاست‌های کلی این نهاد را توانمندسازی نیازمندان در جنبه‌های مختلف عنوان و تصریح کرد: این توانمند سازی‌ها جنبه‌های فکری و ذهنی، اقتصادی و ایجاد شغل را شامل می‌شود و کمیته امداد یکی از دستگاه‌های موثر در ایجاد شغل در کشور است.
وی با بیان اینکه کمیته امداد از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کرده تصریح کرد: این نهاد در حوزه ایجاد اشتغال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
زارع با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) در ایجاد اشتغال خرد با تاکید بر مشاغل خانگی پیشتاز است تشریح کرد: یکی از سیاست‌های این نهاد برای ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار که از گروه‌های عمده مددجویان کمیته امداد هستند تاکید بر حفظ نقش مادری این زنان است که ایجاد شغل و درآمد وظایف مادری آن‌ها را تحت شعاع قرار ندهد.
وی مسکن را یکی از رویکردهای مهم کمیته امداد در بحث توانمندسازی مددجویان عنوان کرد و افزود: با همکاری‌هایی که دولت با مجموعه کمیته امداد داشته این نهاد در مرداد ماه سال جاری اقدام به ساخت ۱۱۵۰ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کرده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی عملیاتی شده است گفت: تا قبل از پایان سال و تا ۱۴ اسفند ماه صد واحد از این خانه‌ها تحویل مددجویان خواهد شد.
وی در ادامه افزود: همچنین کمیته امداد در بحث مسکن کمک‌هایی در قالب اجاره و ودیعه مسکن به خانواده‌ها پرداخت کرده است و حدود دو هزار کمک به تعمیرات مسکن و حدود ۲۵۰ کمک به خرید و احداث مسکن در شهرهای بزرگ داشت که عمدتاً با کمک خیرین بوده است.
زارع با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ هزار نفر از کمک هزینه اجاره مسکن بهره‌مند شده‌اند گفت: حدود هزار و ۷۰۰ نفر نیز از کمک ودیعه مسکن کمیته امداد بهره‌مند گردیده‌اند.
وی با بیان اینکه این نهاد در مناطق محروم لوازم ضروری مانند آبگرمکن و بخاری برای خانواده‌ها تامین کرده ابراز داشت: همچنین به برخی از خانواده‌ها کمک‌هایی برای لوله کشی گاز منازل آن‌ها شده‌ است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه این نهاد در دو مرحله کمک‌های مومنانه به مددجویان ارائه داده است تشریح کرد:حدود ۶۰ میلیارد تومان در قالب سبد غذایی و غذای گرم در ماه‌های رمضان ،محرم و صفر با همکاری دیگر سازمان‌ها و خیرین به ویژه بسیج و بنیاد مستضعفین در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت کرونا نگران کاهش کمک های مردمی بودایم اظهار کرد: خوشبختانه با حماسه‌ای که مردم آفریدند نه تنها مشکلی در این زمینه نداشتیم حتی در برخی زمینه‌ها نیز شاهد رشد قابل توجه‌ای بودیم.
زارع با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار دانش آموز تحت حمایت این نهاد است اظهار کرد: با همکاری آموزش و پرورش ۵ هزار دانش آموز که امکان دسترسی به فضای مجازی نداشتند شناسایی شدند و با کمک خیرین و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و شرکت پالایش نفت اصفهان تاکنون حدود ۴ هزار تبلت برای این دانش‌آموزان خریداری شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز هزار تبلت دیگر با کمک‌ خیرین و مردم تهیه و بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع کنید.
وی با بیان اینکه یکی از سرفصل‌های کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان ایجاد و تشکیل خانواده است تصریح کرد: نزدیک به دو هزار کمک هزینه خرید جهیزیه در سال جاری پرداخت شده است که حدود ۶۴۰ کمک هزینه در ماه رجب بین خانواده‌ها توزیع شده و در حال حاضر هیچ فردی در نوبت پرداخت کمک هزینه جهیزیه و ازدواج نیست.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با اشاره به اینکه در هر زمینه‌ای که مردم پای کار باشند موفق خواهیم بود تاکید کرد: اگر کمیته امداد فقط به توان خود تکیه کند با توجه به گستردگی مشکلات و تنوع آن‌ها نمی‌تواند در حل آن‌ها موفق باشد و این نهاد همیشه متکی به کمک‌های مردمی در شکل‌های مختلف بوده است.
وی از ایجاد مراکز نیکوکاری در محلات خبر داد و افزود: این مراکز نیکوکاری مردم نهاد و محله محور هستند که توسط مردم و معتمدین مردم در محلات مدیریت و اداره می‌شوند.
زارع با بیان اینکه کمیته امداد این مراکز را ساماندهی و پشتیبانی می‌کند تشریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی از این مراکز جمع آوری شده و بین نیازمندان توزیع گردیده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۲ اسفند ماه سال جاری چهارصدمین مرکز نیکوکاری و اولین مرکز نیکوکاری در مدارس افتتاح خواهد شد گفت: همچنین ما مراکز نیکوکاری در دانشگاه‌ها حوزه‌های علمیه و مراکز صنعتی ایجاد کرده‌ایم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات کمیته امداد پرداخت وام‌های قرض الحسنه به خانواده‌های مددجویان بوده است تاکید کرد: برای حفظ عزت و کرامت افراد تحت پوشش این نهاد صندوق امداد ولایت در کمیته امداد تاسیس شد و این صندوق تنها بانکی است که به شکل واقعی وام قرض الحسنه به افراد پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه این نهاد با استفاده از منابع دولتی و کمک‌های خیرین صرفاً به نیازمندان وام قرض الحسنه با اقساط بلند مدت پرداخت می‌کند ابراز داشت: عمدتاً اقساط این وام‌ها از مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود کسر می‌گردد.
زارع با اشاره به اینکه این وام‌ها شامل کارگشایی، ودیعه، اجاره، خرید و ساخت مسکن و وام‌های اشتغال هستند گفت: در روز ۱۲ اسفند ماه به صورت همزمان در سراسر کشور مراسم تجلیل از خیرین سپرده‌گذار در صندوق امداد ولایت برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد وام پرداخت شده است تصریح کرد: سقف وام‌های کارگشایی و ودیعه مسکن ۳۰ میلیون تومان و در زمینه اشتغال ۵۰ میلیون تومان است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با بیان اینکه جشن نیکوکاری امسال با شعار عیدی برای همه برگزار خواهد شد گفت: با توجه به شرایط کرونا مردم می‌توانند کمک‌های خود را از طریق#۰۳۱۸۸۷۷ و یا به شماره کارت۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۰۰۲۵۰۹ پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه در روز ۱۳ اسفند به صورت نمادین زنگ نیکوکاری در یکی از مدارس و از طریق شبکه شاد نواخته می‌شود اظهار کرد: در روز ۱۴ اسفند پایگاه‌های نیکوکاری در کل استان برپا خواهد شد.
زارع در خصوص برنامه‌های هفته احسان و نیکوکاری نیز گفت: از جمله این برنامه‌ها اختتامیه جشنواره نماز، جشنواره باران وحی و مسابقات در زمینه‌های فرهنگی تربیتی است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ نخبه در بین مددجویان این نهاد وجود دارد تشریح کرد: در ۱۹ اسفند ماه سال جاری مراسم تجلیل از نخبه‌های تحت حمایت این نهاد برگزار خواهد شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان طرح اکرام و محسنین را یکی از طرح‌های موفق کمیته امداد دانست و افزود: حدود ۳۰ هزار فرزند یتیم و غیر یتیم تحت حمایت بیش از ۸۰ هزار خیر قرار دارند.
وی در ادامه به طرح ایران مهربان اشاره و تشریح کرد: در استان دو هزار فرزند بدون حامی وجود دارد که امیدواریم با این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ فرزندی در استان بدون حامی نباشد.
زارع با بیان اینکه یکی از وظایف کمیته امداد کمک به نیازمندان در سوانح و حوادث است گفت: این نهاد برای خانواده‌های تحت حمایت خود بیمه حوادث با پوشش بیمه‌ای زلزله و حوادث مشابه تهیه کرده که در صورت بروز حادثه خسارت ساختمان و اسباب و اثاثیه به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به این که بیش از شش هزار بیمار صعب العلاج و نیازمند تحت پوشش این نهاد هستند اظهار کرد: در زمینه تجهیزات و کمک هزینه‌های درمان به صورت ویژه به این افراد خدمات ارائه می‌شود و سعی شده است این افراد در اولویت خدمات درمانی قرار بگیرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان در ادامه افزود: حدود ۱۲۰ هزار خانواده تحت پوشش این نهاد قرار دارند که علاوه بر بیمه پایه خدمات درمانی بیمه مکمل و هزینه‌های بستری و فرانشیز را نیز برای آنها تحت پوشش قرار داده‌ایم.
وی به طرح ویژه وزارت بهداشت با کمیته امداد اشاره و تشریح کرد: این طرح برای رفع سوء تغذیه در مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۵ سال است که شناسایی این افراد توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و سپس به کمیته امداد معرفی می‌گردد و سبدهای غذایی به صورت ماهیانه به آن‌ها پرداخت خواهد شد
زارع با بیان اینکه این نهاد از مشاورین مجرب بهره‌مند است گفت: در کنار خدمات حمایتی خدمات مشاوره ای نیز به خانواده ها ارائه می‌شود همچنین در خصوص خدمات تخصصی نیز با کلینیک‌های تخصصی قراردادهای منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه سرانه بیمه زنان سرپرست خانوار با شرایطی توسط این نهاد پرداخت خواهد شد تاکید کرد: در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از این افراد بازنشسته شده‌اند و در سال جاری بیش از هزار نفر از این خانواده‌ها از این طریق به خودکفایی رسیده و از چرخه حمایت این نهاد خارج شده‌اند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۵ الی۶ میلیارد تومان صرف کمک‌های بلاعوض در ایام کرونا در نیمه اول سال شده است گفت: همه خانواده‌های تحت حمایت چندین نوبت سبد غذایی دریافت کرده‌اند و در یک نوبت نیز با کمک فروشگاه رفاه ۱۱۵ هزار خانوار سبد غذایی در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.
وی در خصوص خدمات حقوقی کمیته امداد گفت: وکلای نیکوکار به صورت داوطلبانه در بحث مشاوره و وکالت به خانواده‌های تحت پوشش خدمات ارائه می‌کنند.
زارع با بیان اینکه درصدی از منابعی که برای کمک به خانواده‌های نیازمند استفاده می‌شود از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌گردد تصریح کرد: بخشی از این کمک‌ها نیز از طریق اعتبارات مصوب مجلس، دولت و بخشی نیز از طریق فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد تامین می‌شود و صد درصد کمک‌های مردمی برای افراد تحت پوشش هزینه می‌شود
وی ادامه داد: هزینه‌های این نهاد همچون حقوق و دستمزد از طریق منابع دولتی تامین می‌گردد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اسرار مبنی بر اینکه در خصوص وام‌های اشتغال سقف پرداخت تسهیلات به مددجویان چقدر است و آیا در شرایط فعلی اقتصادی این مبلغ برای تولید یک شغل کافی است گفت: ما بحث اشتغال را به شکل‌های مختلف دنبال می‌کنیم که یکی از آن پرداخت وام به افراد است در حال حاضر در مرحله اول ۵۰ میلیون تومان به افراد پرداخت می‌شود که با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی مبلغ زیادی نیست اما بیشتر شغل‌های ایجاد شده توسط کمیته امداد خانگی است که به سرمایه زیادی نیاز ندارد و در خصوص ایجاد شغل ما به شکل‌های مختلف این امر را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها کاریابی‌ها هستند و با تعاملاتی که با کارخانه‌ها و شرکت‌ها داریم هر کارفرمایی که مددجویان را تحت پوشش بگیرد ما به او وام پرداخت می‌کنیم یعنی به ازای هر مددجو ۵۰ میلیون تومان یا پرداخت دو سال الی سه سال حق بیمه آنها توسط کمیته امداد انجام خواهد شد.
وی افزود: بحث راهبرد شغلی در کمیته امداد ایجاد شده است که چون مددجویان با بازاریابی و فروش و تامین مواد اولیه آشنایی کافی و تخصص ندارند کارآفرینان به عنوان راهبر و محور ایجاد شغل منابع اولیه را برای مددجو تامین می‌کند و مددجو اقدام به تولید می‌نماید مراحل بازاریابی و فروش توسط راهبر انجام می‌شود و تمامی مراحل در قالب یک قرارداد شفاف خواهد بود و سهم راهبر و مددجو در آن مشخص شده است.
زارع با بیان اینکه پرداخت وام اشتغال در این نهاد یک برآیند ۵ ساله است گفت: ما به کمک حوزه فرهنگی اقدام به شناسایی می‌کنیم سپس مشاوره شغلی ارائه می‌دهیم و متناسب با اقلیم و هم متناسب با آمایشی که انجام داده‌ایم و تعاملاتی که با سایر سازمان‌های مربوطه داریم و استعدادی که در خانواده‌های نیازمند آن وجود دارد با پرداخت وام به ایجاد اشتغال افراد کمک می‌کنیم، همچنین ناظرین اشتغال موظف هستند تا پنج سال بر این مشاغل نظارت کنند و بازدیدهای دوره‌ای هر چند ماه یکبار انجام دهند و اگر شاغل نیز دچار مشکل شود ما وام‌های تکمیلی به او پرداخت می‌کنیم و به نسبت سازمان‌های دیگر مشاغلی که توسط کمیته امداد ایجاد شده است جزو مشاغل پایه دار بوده‌اند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دنیای اسرار مبنی بر اینکه با توجه به بحران کرونا و از بین رفتن برخی از مشاغل آیا خدمات اورژانسی در بحث حمایت از کسب و کارهای از دست رفته در این نهاد وجود دارد و اینکه خروج مددجویان از چرخه حمایت امداد به چه صورت است گفت: در سال جاری سه هزار و ۵۰۰ خانوار به افراد تحت پوشش این نهاد اضافه شدند که بخش زیادی از آنها به خاطر شرایط موجود و شرایط حاکم بر بیماری کرونا بوده است و خیلی از مشاغل مخصوصاً مشاغلی که کمیته امداد ایجاد کرده است به نسبت سایر مشاغل شکننده تر هستند و امسال به صورت مستقیم کمیته امداد ۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این مشاغل و خانواده‌ها پرداخت کرده مجموعه خدماتی که این نهاد ارائه می‌دهد در قالب یک بسته حمایتی است که در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان در حوزه اصفهان به صورت مستقیم از طریق وام‌های قرض الحسنه در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته شده است و نحوه خروج مددجویان از این نهاد به این صورت است که در صورتی که حداقل حقوق اداره کار را خانواده‌ها بتوانند از طریق شغل ایجاد شده دریافت کنند پس از بررسی در کمیسیون مربوطه خانواده‌ها به عنوان خانواده توانمند از تحت حمایت کمیته امداد خارج خواهند شد.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.