تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر : 28857

نهج‌البلاغه بیانگر نظریه حکمرانی است

نهج‌البلاغه بیانگر نظریه حکمرانی است

خسروپناه: نهج‌البلاغه بیانگر نظریه حکمرانی است به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایسنا:معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سخنان حضرت علی(ع) می‌توان نظریه حکمرانی استخراج کرد، بنابراین باید منشور حکمرانی علوی را معرفی کنیم. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، امروز (دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) در کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه انسان در تراز نهج‌البلاغه» که در

Print Friendly, PDF & Email

خسروپناه:

نهج‌البلاغه بیانگر نظریه حکمرانی است

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایسنا:معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سخنان حضرت علی(ع) می‌توان نظریه حکمرانی استخراج کرد، بنابراین باید منشور حکمرانی علوی را معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، امروز (دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) در کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه انسان در تراز نهج‌البلاغه» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با اشاره به موضوع «حکمرانی علوی»، اظهار کرد: برخی حکمرانی را با حکومت‌داری و برخی با سیاست‌گذاری یکسان می‌دانند که تعریفی نادرست است. حکمرانی به معنای پیوستگی سه مقوله سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی است.

وی افزود: برای مثال فضای مجازی را در نظر بگیرید؛ ممکن است حاکمیت دخالت کند، اما حکمرانی فضای مجازی این است که در این حیطه بر مبنای حکمت، سیاست‌گذاری‌ها تدوین شود و بعد تنظیم‌گری انجام و قوانین، ساختارها و گفتمان‌سازی و رصد مبتنی بر سیاست‌گذاری انجام شود و بعد نوبت به خدمات عمومی می‌رسد که در دسترس مردم قرار گیرد.

خسروپناه با طرح این پرسش که آیا حکمرانی به این معنا از فرمایشات امام علی(ع) به‌دست می‌آید؟، تصریح کرد: حکمرانی به این معنا از سال ۱۹۸۰ به بعد مورد توجه قرار گرفته است و هر کشوری بر اساس مبانی فلسفی خود این سه رکن حکمرانی را تدوین می‌کند. بنده با این نگاه، نهج‌البلاغه و  ۴۸۰ حکمت آن را بررسی کرده‌ام و معتقدم هرچه بیشتر این کتاب را می‌خوانیم، به جزییات آن بیشتر واقف می‌شویم. حکمرانی به این معنا در فرمایشات امیرالمومنین(ع) خصوصاً در نامه به مالک اشتر، آشکار است.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید براینکه باید منشور حکمرانی علوی را معرفی کرد، گفت: اگر با این تعریف حکمرانی را تعریف کنیم، کار نویی خواهد بود و برای دنیا جدید است و اثر بین‌المللی خواهد بود. برای کنگره باید بدانیم مسئله‌های جهانی چیست و یکی از مسائل امروز حکمرانی است که از فرمایشات حضرت علی(ع) می‌توان نظریه حکمرانی استخراج کرد.

 خسروپناه با بیان اینکه حضرت علی(ع) غیر از حکمرانی بحث‌های حکمت نیز دارد، افزود: باید حکمت و حکمرانی علوی را تدوین کرد، چرا که از حکمت باید آغاز و به حکمرانی رسید که این موضوع از نهج‌البلاغه قابل استفاده است و موجب تعالی در علوم انسانی می‌شود.

وی با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، گفت: حتی معاویه نیز نسبت به این نامه توجه داشته است، ریرا این‌طور نقل شده که معاویه در جایی گفته مطالبی جامع و استوارتر از این نشنیده‌ام.  این نامه یک دوره حکمرانی است که امیرالمومنین(ع) حکمرانی را مبتنی بر خدمات عمومی منعطف می‌کند. علاوه بر این مردم‌سالاری دینی را نیز می‌توان از این نامه استفاده کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای جلب رضایت توده مردم باید تلاش کرد. اکنون عصر دولت – ملت مطرح می‌شود و اگر کسی تلقی درستی از ولایت داشته باشد، پیوند ناگسستنی با مردم را در آن می‌بیند.

وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌گوید: «رضایت عموم مردم مدنظر باشد» و در جایی دیگر مالک اشتر را از وسوسه عیب جویان برحذر می‌کند. همچنین در جایی می‌گوید «از طریق نیکی حسن ظن مردم را جلب کن». در حدود هفت یا هشت مورد از ۵۰ نکته عهدنامه مالک به مردم تأکید شده که یک رکن حکمرانی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اصل دیگری که حضرت در آن تأکید داشته، بحث خودسازی است که می‌فرمایند: «باید اهل تقوا باشند و این تقوا در زندگی آنها نمایان باشد».

به گفته خسروپناه، این نامه گوشه کوچکی از کل نهج‌البلاغه است که اگر از این اقیانوس بیکران استفاده کنیم، می‌توانیم نه تنها حکمرانی عمومی، بلکه حکمرانی امنیت، سلامت، تعلیم تربیت و … را نیز از آن استخراج کنیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.