تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر : 34825

اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با قرائت بیانیه به پایان رسید

اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با قرائت بیانیه به پایان رسید

دکتر شهرام نیا، دبیر علمی کنگره :علم غایتی در خود است به این معنا تبیین عطش بنیادی انسان به دانش است. این عطش ذاتا به هرگونه ملاحظه فایده‌مندانه مقدم است. دانشگاه باید مکانی برای پاسداران حقیقت باشد و گفت‌وگوهای علمی مجالی است برای این منظور. به گزارش دنیای اسرار:امروز در اختتامیه، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی

Print Friendly, PDF & Email

دکتر شهرام نیا، دبیر علمی کنگره :علم غایتی در خود است به این معنا تبیین عطش بنیادی انسان به دانش است. این عطش ذاتا به هرگونه ملاحظه فایده‌مندانه مقدم است. دانشگاه باید مکانی برای پاسداران حقیقت باشد و گفت‌وگوهای علمی مجالی است برای این منظور.
به گزارش دنیای اسرار:امروز در اختتامیه، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل که با همت دانشگاه اصفهان و ابتگار اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران برگزار شد، توانستیم نخستین گام را در راستای تحقق گفت‌وگوی ملل برداریم.
مفتخریم که این حرکت در سرزمین اصالت و تمدن و با همت جوانان این مرز و بوم سامان یافته است. در ایامی که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ملت ایران، چالش‌های عدیده‌ای را برای مردم پدید آورده و زندگی جوانان را از روند طبیعی خود خارج ساخته است، دانشجویان علوم سیاسی با حمایت دانشگاه اصفهان و آگاهی از حقوق و وظایف انسانی و بشری خویش اقدام به آغاز نوع جدیدی از گفتگو نه صرفا در سطح گفتگوی میان دولت‌ها بلکه در راستای هجکاری بین ملت‌ها خصوصا نخبگان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان کرده است که گفتمان نوین و تازه ای در عرصه امور خارجه کشورمان است.
این گفتمان نوین که با نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل به منصه ظهور رسیده است در مسیر تحقق راه شکوفایی فطرت انسان به دور از دروغ، تزویر، کینه، زور و تبعیض در دیدگاه دیپلماسی ملل، نقش مرزهای جغرافیایی و قراردادی کمرنگ شده و از برجستگی و اهمیت پیشین آن خبری نیست.
این دیپلماسی ملت‌ها را به نزدیکی و شناخت یکدیگر دعوت میکند و در بطن خویش میگوید: “هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید، حرف تهران و سمرقند و سرپل بزنید، هرکه از جنگ سخن گفت بخندید به او، حرف از پنجره رو به تحمل بزنید.”
امروز دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایرانکوشیده‌اند به نوبه خود و با اعانت از گذشته و تاریخ خویش در راستای تحقق ایران فرهنگی و در مسیر دشوار گسترش این گفتمان نو، به بسط روابط علمی خویش با دانشگاه‌ها و نخبگان سایر ملت‌ها و کشورها همت گمارند.
در نخستین کنگره دیپلماسی ملل به دنبال گفتگوهای ارزشمندی که با حضور تعدادی از نخبگان و اندیشمندان میهن عزیزمان، برخی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، اساتید رشته‌های مختاف خصوصا علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، دانشجویان و انجمن‌های علمی علوم سیاسی سراسر کشور برگزار شد تاکید شد امروز که اراده ملت ایران و جوانان این مرز و بوم توانسته با فائق آمدن بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا گام در مسیر پیشرفت نهد، شایسته است با استفاده از فناوری‌های نوین، اطلاعات و روش‌های جدید ارتباطی، برای گسترش تعاملات دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، راهبردهای مختلف به هم پیوسته و هماهنگ با منابع موجود و اهداف استراتژیک در نظر قرار گیرد.
در این گفتگوها بر ضرورت توجه به مسائل مهمی همچون شبکه‌سازی در تعاملات علمی، فرهنگی، اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف، حضور بخش خصوصی، ان جی او ها، تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، توان ایرانیان خارج از کشور و خلاقیت و نوآری نخبگان جوان تاکید شد.
همچنین بر ضرورت توجه به نقش و جایگاه مراکز پژوهشی، مراکز غرب شناسی، مراکز ترویج زبان فارسی در خارج از ایران با مراکز گسترش زبان سایر ملل در ایران تاکید شد.
شرکت کنندگان در کنگره معتقدند تقویت دیپلماسی عمومی بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی دشوار و بلکه ناممکن است. اقتصاد ایران که در گذشته به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است و به همین دلیل سهم کمتری را در اقتصاد بین‌الملل داشته است اکنون نیازمند توجه ویژه به مبادلات تجاری با کشورهای مختلف خصوصا همسایگان است. با توجه به مزیت ژئواستراتژیک ایران، ساخت کریدورهای اقتصادی ضروری به نظر میرسد. موفقیت این طرح در گرو همکاری نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی و نهادهای برخواسته از آن همچون اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن است.
در پایان قبل از هرچیز خدا را شاکریم که این فرصت و توان را به ما داد تا در یک همکاری تنگاتنگ میان دانشگاه اصفهان و اتحادیه.های انجمن‌های علوم سیاسی با میزبانی از سفرا و میهمانان خارجی، نخبگان فکری، فرهنگی، مقامات مسئول در عرصه دیپلماسی عمومی، با حضور اساتید، پژوهشگران، دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی، اعضای اندیشکده‌های مختلف در حوزه سیاست‌گذاری گرد هم آییم و با همایت بی دریغ مسئولان دانشگاه اصفهان و با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی اصفهان، شرکت صنایع رنگ ریف، فرصتی برای این تعامل و همفکری فراهم آمد.
ضمن تشکر از همه افرادی که ما را در این ایده‌پردازی، اجرا و به نتیجه رسیدن این کنگره یاری کردند، امیدواریم شاهد برگزاری رویدادهای علمی مشابه در دوره‌های بعدی این کنگره با حضور و مشارکت گسترده دانشگاه‌های مختلف، نهادهای دانشجویی و دستگاه‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.