تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد خبر : 12627

مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در دستور کار دانشگاه پیام نور

مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در دستور کار دانشگاه پیام نور

مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در دستور کار دانشگاه پیام نور به گزارش دنیای اسرار:رئیس دانشگاه پیام نور کشور: قراردادی برای مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه پیام نور با کانون عالی صنفی کارفرمایان منعقد شده است. محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور این دانشگاه را بزرگترین دانشگاه دولتی کشور عنوان و اظهار کرد: در دانشگاه

Print Friendly, PDF & Email

مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در دستور کار دانشگاه پیام نور



به گزارش دنیای اسرار:رئیس دانشگاه پیام نور کشور: قراردادی برای مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه پیام نور با کانون عالی صنفی کارفرمایان منعقد شده است.
محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور کشور این دانشگاه را بزرگترین دانشگاه دولتی کشور عنوان و اظهار کرد: در دانشگاه پیام نور حدود ۴۳۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور حدود ۵۰۰ مرکز و واحد در سراسر کشور دارد گفت: حدود ۶ هزار دانشجوی بین المللی نیز در ۴۳ مرکز و نمایندگی این دانشگاه در سراسر جهان مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه پیام نور در ادامه افزود: این دانشگاه ۴ هزار عضو هیئت علمی دارد و تعداد ۱۰ هزار کارمند نیز این مجموعه را هدایت و مدیریت می‌کنند.
وی با بیان اینکه این دانشگاه دارای سیستم ترکیبی است تشریح کرد: رشته‌های این دانشگاه در مقطع دکترا به صورت کاملا حضوری و برخی از رشته‌ها نیز به صورت نیمه حضوری یا غیرحضوری و الکترونیک (مجازی) برگزار میشود.
وی افزود: این دانشگاه دارای یک شبکه الکترونیک منحصر بفرد است.
زمانی تحصیل در دانشگاه پیام نور را محتوا محور دانست و ابراز داشت: قبلا این محتوا بیشتر به صورت کتاب و کاغذ بود و از سال گذشته محتوای الکترونیک نیز به سیستم آموزشی این دانشگاه اضافه و دروس به صورت محتوای دیجیتال در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه آزمون‌های این دانشگاه به صورت متمرکز و هم زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: در پایان هر ترم آزمون حدود ۳ میلیون نفر را در دروس مختلف به صورت هم زمان در کشور برگزار می‌کنیم و خوشبختانه از سال گذشته نیز توانسته‌ایم ۲۳ درصد از این آزمون‌ها را به صورت بر خط برگزار کنیم.
وی در ادامه گفت: دانشجویانی که در آزمون‌های برخط شرکت می‌کنند  بلافاصله بعد از اتمام آزمون نمره خود را اخذ و از آن مطلع می‌شوند.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور با بیان اینکه امیدواریم تعداد آزمون‌های برخط را افزایش دهیم افزود: در همین راستا تجهیز برخی مراکز به سیستم‌های مورد نیاز در دستور کار قرار دارد و ما به دنبال حذف آزمون‌های کاغذی هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از موارد دانشگاه سبز استفاده کمتر از کاغذ است اظهار کرد: حذف کاغذ باعث صرفه جویی در هزینه‌های جنبی آن خواهد شد و همچنین آزمون‌های الکترونیک از دقت و سرعت بالاتری برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه بخشی از هزینه تحصیل خود را به صورت شهریه پرداخت می‌کنند تشریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد تلاش کرده‌ایم منابعی را برای تامین هزینه شهریه دانشجویان اختصاص دهیم.
زمانی در ادامه به صندوق رفاه دانشجوی وزارت علوم اشاره کرد و افزود: اعتبارات این صندوق برای تامین مقدار مشخصی از شهریه دانشگاه به تعداد محدودی از دانشجویان اختصاص می‌یابد و ما سال گذشته توانستیم تقریبا دو برابر ظرفیت سابق از آن را دریافت کنیم.
وی از امضا قرارداد با چند بانک عامل در خصوص تامین هزینه شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور خبرداد و تصریح کرد: دانشجویان از طرف دانشگاه به بانک معرفی می‌شوند و آن‌ها می‌توانند برای تمام ترم‌های تحصیلی خود وام ۱/۲ درصدی دریافت کنند و بازپرداخت این وام نیز ۴۸ ماه است.
رئیس دانشگاه پیام نور به انعقاد قرارداد با بنیاد علوی اشاره و تشریح کرد: آن دسته از دانشجویان که ساکن مناطق محروم هستند و خانواده‌هایی که حتی قادر به پرداخت شهریه نیستند می‌توانند از تسهیلات بلاعوض این بنیاد استفاده کنند.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۲/۴ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض توسط بنیاد علوی به دانشجویان مناطق محروم اختصاص یافت و امیدواریم امسال نیز بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.
زمانی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم را بحث مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان اعلام و اظهار کرد: برای مهارت‌آموزی دانشجویان قراردادی با بزرگترین بخش خصوصی کشور یعنی کانون عالی صنفی کارفرمایان منعقد شده است که براساس آن هر دانشجو با توجه به تخصص و علاقه خود یک صنف را انتخاب و شروع به گذراندن دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی می‌کند.
وی در ادامه گفت: دفاتر کانون عالی صنفی کارفرمایان در ۳۱ استان کشور فعال است.
وی در ادامه به امضا قرارداد با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این طرح به صورت پایلوت در ۷ استان ( مرکزی، بوشهر، خراسان‌رضوی، همدان، لرستان، سیستان و بلوچستان و فارس) در حال انجام است و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مشخص می‌کنند که مناطق مختلف این استان‌ها چه تخصص‌هایی نیاز دارند.
وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور به عنوان مجری این طرح دوره‌های آموزشی کوتاه مدت تخصص‌های مورد نیاز را برگزار می‌کند.
به گفته رئیس دانشگاه پیام نور دانشجویان بعد از گذراندن این آموزش‌ها از دانشگاه گواهی دریافت می‌کنند و مدیر کل توسعه روستایی استان‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ایجاد اشتغال با بهره ۶ درصد در اختیار فارغ التحصیلانی که این دوره‌ها را طی کرده‌اند قرار می‌دهد و درصورتی که طرحی به اعتبار بیشتر نیاز داشته باشد آن طرح به تهران ارجاع و در شورایی که به همین منظور تشکیل شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، اعتبار مورد نیاز تامین می‌گردد.
وی تاکید کرد: فارغ التحصیلان تمام دانشگاه‌ها می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از این وام استفاده کنند.
زمانی در ادامه از آموزش کد نویسی برای دانش‌آموزان در دانشگاه پیام نور خبر داد و افزود: در این خصوص تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری منعقد شد و پشتیبانی این طرح را نیز یکی از استارتاپ‌های فعال به عهده گرفته است.
وی با بیان اینکه افرادی که توانایی تدریس دارند و دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند در این شبکه ثبت‌نام کنند افزود: با اجرای این طرح استعدادیابی در زمینه کد نویسی صورت می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال یک میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.